Udskiftning af 15mm pex (rør i rør)?! :(

Hey,

Min kære VVS mand fortalte mig lige idag, at det rør XL Byg har leveret til mit brugsvand - og som jeg har støbt ned i fundamentet (!!) - er beregnet til varme og ikke brugsvand!

Nu er det heldigvis rør i rør, så i teorien burde der jo kunne trækkes nye VA godkendte rør i tomrøret, MEN er det til at gøre i praksis??

Jeg mener ikke jeg har for mange skarpe buk på mine rør, men det er jo forholdsvis stive rør, så er det til at udskifte dem?? :-/

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pex til varme er som regel godkendt til brugsvand også, de har bare en iltspærre. Men nogle pex rør er kun godkendt til brugsvand da de mangler iltspærre. Så læs på røret og slå det op på nettet!

Elektronikteknikeren
Det skal selvf. lige tjekkes 120%, men ham der kiggede på det sagde, at der stod central og gulvvarme på det og hvad jeg har undersøgt på nettet, så er meget af det til varme kun godkendt til 6bar, hvor det til burgsvand er godkendt til 10bar. Han sagde også, at vandet kunne risikere at komme til at smage af plastik og at jeg kunne komme i bøvl, hvis jeg solgt huset engang og alle dåser osv er muret ind i væggene.

Skal over og høre XL Byg imorgen og hvis de har udleveret det forkerte rør, så får de dælme en røffel!!!

Men er det til at skifte, hvis vi antager, at det er det forkerte rør?

 SELVBYGGER!!!

Ja, du kan tape dem sammen således at rørene ikke kan forskydes og sætte sig fast. Evt en nylon træksnor inde i pexrøret til at holde styr på dem.

Elektronikteknikeren
Det har jo meget at sige, hvor langt røret er.
Jeg ville nu ikke være så bange for trykket.
Hvis du trækker røret ud, så sørg for at få en tråd med, som du kan trække det nye rør i med, samtidig med at det skubbes i fra den anden side.
Måske en ide at smøre godt med vaseline??

Jeg har for sjov forsøgt om jeg kunne bevæge inderrøret i et sådant rør i rør. Det virkede ikke særlig fremkommeligt. Så tænk dig meget grundigt om, inden du haler det ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er nu ikke bange for trykket, men der imod at lave en ulovlig installation! Ja og så vand med plastiksmag heller ik lige mig...

Tænker bare at tape ikke holder en skid, hvis man rykker igennem. Man kan få sådan nogle træk led til formålet.

Men vil da meget gerne have lidt guldkorn fra nogen som har erfaring med det?

 SELVBYGGER!!!

Annonce
Gisp noget møg.
Hvis det er ret langt og det er bukket en del steder er det nærmest umuligt , det kan hjælpe meget med glidemidel og at gå en størelse ned i rør , så er det bare om det kan gi flow nok.

Og nu ikke noget med at trække det ud uden det nye rør sidder i enden.
Det er MEGET op af bakke at prøve at rive det igenem med en snor
Benyt evt udskiftningsled som er beregnet til formålet

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Ja sikke noget møg.

Har lige trukket en masse kabler igennem eletrikker rør, og der brugte jeg dette skum (glide-skum)

http://www.greenline.dk/Vaerktoej-1...l-62100076

Det er biologisk nedbrydeligt hvilket jo er meget godt og det smører rigtig godt.

Ved godt man ikke kan sammenligne det med dit problem men det kan være det kunne hjælpe

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har selv været med til at udskifte en del meter pex i tom rør da jeg var i lære ved et vvs firma. Vi havde et lille led mellem det eksisterende og det nye rør som bestod af to "skruer" med et lille stykke wire imellem. Jeg stod så og hev i det eksisterende rør mens svenden pressede det nye ned, det gik rimeligt smertefrit på trods af nogle små buk langs røret. Jeg mener også at vi tapede ved leddet så der ikke var nogle kanter som kunne hænge fast.
Okay! Har godt set det der træk led man bruger til det. Nu må vi se hvad XL siger og så må jeg gøre mig klar til kamp med brun sæbe osv!

Men det de fanme irriterende med dobbelt arbejde...suk...

 SELVBYGGER!!!

Ja, en sammenled med gevind til rørene er det smeden normalt bruger, heruodover sprayer de ned i røret med glidemiddel, så røret trækker dette med sammen med det nye rør, det er normalt ikke det store arbejde at skifte sådan et rør, så længe der ikke er knæk på dem.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis