Opbygning af gulv med gulvvarme- hjælp

Hej
Jeg ved at der er skrevet mange indlæg om dette, men kan ikke finde svar på det jeg skal bruge, så nu laver jeg min egen tråd i stedet, håber I kan hjælpe.

Vi har en gammel landejendom fra 1922, som skal totalrenoveres. Vi er nået så langt at vi så småt kan begynde at støbe gulve. Der skal gulvvarme overalt med gulvvarmeslanger støbt i beton. Selve gulvet bliver blandet, træ/klinker.

Vi har mellem 40-50 cm krybekælder under de gamle gulve, så allerede der har vi sparet meget tid og energi:-)

Vi skal nu have bygget bunden op helt efter bogen. Der er sand som bund.

Er det korrekt at der skal være sand/stenlag som kapillarbrydende lag og i så fald hvor mange cm? Er det nok med sandet, som der er i forvejen (når vi bruger 300 mm Sundolitt), eller skal der sten i også?

Vi får 300mm "flamingo" på fra Sundolitt. Derefter 6 mm rionet, derefter gulvvarmeslanger, derefter 8-10 cm beton og endeligt et gulv.

Hvordan radonsikrer man? Skal der være en fugtspærre ovenpå betonen inden det endelige gulv lægges?

Ja puha mange spørgsmål, men det skal jo gerne laves helt efter bogen.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-med-beton/fugt/fugt-og-gulve-med-beton
Her kan du læse lidt:-)
Støbt gulv fylder ca 400 mm i sig selv.

Skal det være helt trimmet ligger du lige 100 mm sand under isoleringen. I terorien burde flamingoen være kapilarbrydende. Jeg har dog klasket 100 mm sand under hjemme ved mig selv for at være sikker på det er iorden. Det er også klart det nemmeste når man skal rette af hensyn til udjævning af underlaget. Jeg har ikke etableret nogen form for radon spærre i min ejendom det er jo svært at stoppe det der spærre ind under væggen når den er lavet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Super, tak. Lige hvad jeg skulle bruge:-)
Okay, tror vi vibrerer det der er så, da det jo bare er sand, og så burde det vel også være radonsikret i og med at det bliver tæt når der er støbt helt ud til alle sider.
Husk kantisolering. I hvert fald hvis der er ydervægge i det rum hvor der skal laves gulv.
Sand er ikke kapillarbrydende.

Det er flamingo derimod! Ikke kun i teorien, men også i praksis!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis