FJVR eller Gulvvarmeshunt?

Hej alle

Jeg skal snart til at tilslutte nyt fyr til mit eksisterende system i vores hus.
Fyrrummet ligger i i vores nybyggede værksted, dette ligger 1-1,5m lavere end huset.
På fyret er der monteret en "kedel-shunt", se tegning for forklaring:

Som jeg vil forklare systemet:

"Kedel shunt" ved fyret pumper vandet frem til VVB, derefter tilbage til fyr. Denne cyklus vil køre 100% af tiden, fyret vil i sommerperioden køre i pause/sommer drift.

Husets eksisterende system indeholder én cirkulationspumpe, og denne ønsker vi at kunne slukke og tænde som det passer os. Ofte har vi ikke behov for varme i huset, og om sommeren ønsker vi systemet slukket.
Huset er bygget op som et 2 strengs systen, men der er ikke forskel på gulvvarme og radiatorsystemet - det betyder at vi hidtil har kørt 60 grader varmt vand i gulvvamen og sådan har det altid været, også hos de tidligere ejere der har haft huset siden 1985 (huset er fra 1928)

Hvordan skal jeg med det nye system sikre mig at der ikke løber varmere vand frem til gulv/radiatorer end den temp jeg ønsker?. Tænker at det skal være omkring de 35-40 grader.

1. Skal jeg montere gulvvarmeshunt - begrund venligst
2. Skal jeg montere en FJVR på retur fra hus - begrund venligst
3. Skal jeg droppe pumpe nr.2 i huset og lade pumpen på kedlen trække hele læsset - dette har jeg fået råd om ved en VVS mand. Han mener systemet skal fremføre max temperatur og at jeg skal regulere min rumtemperatur i de forskellige rum.

Håber det er til at overskue, og at der kommer lidt svar på mine spørgsmål.


Mvh
Carsten

PS.
Varmesystemet i huset forbliver som det er, det laves ikke om til manifold styring, så alle ellers gode besvarelser omkring dette ønskes ikke.





 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg besvarer lige min egen tråd, måske det kunne hjælpe en anden engang :-)
Vi byggede systemet meget anderledes op end tegningen i sidste indlæg, den var i øvrigt meget fortegnet forkert. Jeg ville vist blande for mange ting sammen :-)

Systemet er nu koblet op og fungerer rigtigt fint, bruger ca 2.5 sække 8mm piller om døgnet, vi opvarmer 140L Varmt vand og 200m2 bolig. Temperaturen ude er omkring -4 til -8 grader.

Carsten


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Jeg har altid lært at gulvvarme ikke må overstige 45 grader da trægulv og fliser kan lette sig.. Men hvis dine radiatorer sidder på samme streng som gulvvarme tror jeg det blir svært og holde varmen med 40 grader hvis det rigtig koldt.. Men returvandet kan styre med fjvr, men også kun vandet, rumtemperaturen kan stige og falde uafhængigt, til gengæld hvis man fyrer tit i brandeovn og gerne vil have varmt gulv kan dette være en fordel da gulvet ellers tit er koldt dagen efter når styringen har lukket for varmen..
Hej
Som jeg beskriver i første indlæg er det ikke muligt at lave om i mit hus, og klinkerne holder da endnu :-)
Det har gennem 30år kørt på fuld hamer med et fastbrændselfyr, så det skal nok fortsætte med at fungere.

Når det er sagt ville jeg meget gerne have lavet fremføring til gulvvarme seperat, altså 30 grader frem i gulv, og 60 i radiatorer.
Som det er nu må jeg leve med at gulvet er lidt varmere ved indløb pga lavt flow og høj temperatur.

Sådan er det med gamle huse :-(

Man kan mig bekendt købe trægulv beregnet til gulvvarme, men alt har jo sine begrænsninger.

Carsten


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
ja man kan godt købe trægulv til gulv varme men har hørt om et gulve som stod i vesterhavsbølger fordi fremløb temp var over 45 grader.. det en regel som jeg har fået afvide er sikker.. ret meget mere er da også ubehageligt?? eller.. ? Men hvis dine radiatorer og gulvvame slanger sidder på samme kreds og du ikke kan bygge en retur ventil ind ved gulvvarmeslanger er det ikke nemt.. men hvis du har både frem og retur i en gulvkreds uafhængig af radiatorer kan du godt sætte en retur ventil ind her jo..
Enig :-)

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis