Tætning af sprække mellem dørkarm og gerichter

Hej,

I forbindelse med at vi har fået monteret nye døre, så skal vi selv lave den indvendige del. Efter at have sat gerichterne på, så er der en sprække ud mod dørkarmen på op til 1,7 cm. Som det kan ses på billedet, så har vi stoppet rockwool ind i sprækken, men nu er vi i tvivl om hvordan vi får den pæneste finish her. Er det bare at lægge en fuge eller er der andre løsninger?

På forhånd tak.


/Inger

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville have skåret en liste og monteret den på døren inden gerigterne. Så brede fuger, som falmer med tiden vil ikke være pæne. Og de er vanskelige at male i modsætning til en liste.
Hej Jens

Tak for dit svar. Udfordringen er at sprækken bredde er meget forskellig. Nogen steder er den helt nede på 1 cm og andre steder 1,7 cm. Jeg tænker om der måske eksisterer en gummiliste, man kunne montere, men har dog aldrig set det.

/Inger

Du tegner sprækkens profil over på din liste med et andenæb, og saver listen til med stiksav og retter til med en høvl. Efter min mening er listen klart at foretrække.
:-) Jeg er heldigvis en glad amatør og ved ikke hvad et andenæb er. Tror ikke din løsning kommer til at virke for mig med mindre jeg køber en til at gøre det - men tak for ideen.

/Inger

Andenæb er ikke nødvendigt, må i top og i bund, steg dette over på en liste og skær den til.
Annonce
Jeg bliver altså rigtig nysgerrig efterhånden. Hvad ER et andenæb? Og tak for tippet - nu må jeg se hvor god jeg er til det :-)

/Inger

Jeg havde det samme problem med mine gamle vinduer. Jeg startede med at forlænge karmen med en liste som tidligere beskrevet. Det er klart det bedste at save den til så den passer med afstanden ud til den malede træbeklædning hele vejen rundt. Hvis det bliver for bøvlet ville jeg lave/finde en liste på 1,7 cm. så den når ud til forkanten og nogle steder stikker lidt ud over forkanten. Til sidst ville jeg så montere gerigterne vel vidende at de nogle gange "svæver" lidt over husets træbeklædning. Det er helt normalt for et gammel hus og det er normalt sådan man moterer gerigterne. Den sprække der kommer på gerigternes yderside vil være meget mindre synlige end de nuværende du har på indersiden.

V.h. Emil
Sådan her ser et andenæb ud.
http://www.google.dk/search?q=anden%C3%A6b&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=d092UK3eBMLXtAbawYC4BQ&ved=0CDMQsAQ&biw=1173&bih=760

Men Emailpaulsen har ret i det han skriver, det er normalt man forer på, også lader evt. udskæver stå bagved gerictet, som så kan fuges, men 7mm syntes jeg er for meget.

Men hvis hytten er skæv så bliver sprækken jo 7 mm.

Men man kan jo lave listerne i forskellig tykkelse til hver enkelt dør! Det minimerer måske "skævhedsmodulet"

Men måske kommer det sig ikke så nøje hos Inger W. For det kan jo godt undre at fruen er startet med at montere girekterne og altså må ha' sømmet dem fast i vægbeklædningen!

:-) Fantastisk som jeg pludselig føler for at forsvare mig her.... Jeg er som menneske meget visuelt orienteret og har derfor sat den ene på for bedre at kunne se problemets omfang. Jeg dur simpelthen ikke til at forestille mig sådan noget, så den røg bare på væggen så jeg bedre kunne gå og fundere over en løsning. Jeg håber du er klar over at den kan tages af igen :-) Og det kræver sådan set kun lige 2 søm at få den til at hænge der.

Kan i øvrigt som en sidebemærkning sige, at skal jeg nogensinde vælge at skifte mine vinduer, så vil jeg vælge at købe mig til hele monteringen og ikke kun den del, som dørfirmaet gav tilbud på som kun dækkede den udvendige montering. De havde selv været ude og måle op, men havde ikke fortalt mig at målene på deres standardkarm på ingen måde passede med vægtykkelsen - så ville jeg nok allerede der have genovervejet monteringstilbudet da jeg faktisk godt er klar over at det ikke er her jeg er skarpest. Alligevel vil jeg jo gerne have en god løsning - deraf alle spørgsmålene.

Tak I andre for alt det gode input - nu er det jo så "bare" at få det gjort. Og super lige at få set andenæbbet også - tak for link.

/Inger

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også