Hvordan støbes betongulv op af dette?

Hej! Jeg skal have lavet nyt badeværelse, hvor aftalen er, at jeg selv sørger for vægge, og så skal der professionelle til at lave betonudstøbningen. Planen for denne udstøbning er som følger:

Der lægges 100 mm. støbebatts samt 50 mm. støbebatts som randisolering.

Der lægges svalehaleplader som underlag for udstøbning af nyt betondæk.

Der udstøbes min. 60 mm. beton.

Jeg er usikker på, om den ene af mine vægge er klar til at støbe op af, eller om der skal gøres noget. Se billede:



Foran der hvor rørene går skal der sættes gips, så rørene kommer til at gå bag den nye væg, men jeg er i tvivl om hvorvidt de bare vil lave gulvudstøbningen op af dette og jeg så skal placere stålskelet og vådrumsgips ovenpå bagefter, eller om jeg skal lave væggen først og gulvet så skal støbes op af?

Det er nok mest fordi jeg reelt ikke ved hvordan en sådan gulvudstøbning foregår. Tak på forhånd!

Hej! Jeg skal have lavet nyt badeværelse, hvor... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for det link! Men hm altså som jeg læser det har min vvs'er ikke helt ret - eller hvad? Er risten det man kalder inspektionslem, og står der i øvrigt ikke at der stadig ikke må være samlinger? Jeg er ikke helt sikker på hvad der står

Og ja - fjernvarme!
Hej igen - jeg har stadig enormt svært ved at finde ud af, hvordan jeg følger reglerne ordentligt, når jeg skal skjule gas-stigestrengen. Kort sagt: Jeg skal bygge badeværelse, hvor der før var køkken. På en af væggene er der lige nu en gasstigestreng med to samlinger, og foran skal jeg have to lag vådrumsgips osv, så rørene er væk.

Jeg har hørt mange fortolkninger af reglerne. Én VVS'er sagde, at det var ok, så længe der var en rist oppe under loftet, så man kunne lugte gassen. En anden sagde, at der vil skulle være inspektionslem foran begge samlinger. En tredje siger, at det må man slet ikke i vådrum, fordi det ikke er galvaniseret stål.

Jeg har både fået ovenstående link af mellon og har læst på Københavns Energis hjemmeside. Jeg føler mig næsten sikker på, at man faktisk er nødt til at lave helt nyt rør samlet hos underboen og overboen, men så melder der sig flere spørgsmål. Én VVS'er sagde vico-rør (ved ikke om det staves sådan), en anden sagde galvaniseret stål og pres-fittings.

Jeg er forvirret, fordi det lader ikke til, at VVS'erne følger samme regler. Men der er vel en klar regel - ikke?
dobbeltpost ved en fejl
dobbeltpost ved en fejl
Det korrekte er galvaniserede rør, der monteres hos over/underbo med press fitting.

Den anden rørtype er til indmuring, hvilket i dit tilfælde jo er lige meget. Derfor vil det ikke være besværet værd.

Elektronikteknikeren
Annonce
Tak for hurtigt svar! Og altså, hvis jeg gør det, så må jeg gerne gemme dem væk fra gipsen uden inspektionsmulighed og ventilation?
Hvis det er mig, ville jeg helt sikkert også vælge rør uden samling bag min væg - uanset om det er lovligt eller ej. Inspektionslemme eller riste pynter ikke, og skulle der opstå problemer, vil jeg da klart foretrække ikke at skulle rive vægen ned, for at få udbedret dem (rist-løsningen).

Og så lærer du jo samtidig dine nye naboer bedre at kende :-) win-win!
helt enig. det er det jeg helst vil. men først vil jeg bare aller aller helst være sikker på hvad reglerne rent faktisk er. men altså galvaniseret stålrør samlet hos min overbo og underbo med presfittings - den regner jeg så med er god nok at gemme helt væk, så man ikke kan komme til røret fra min lejlighed.
præcis..skal røret så skiftes, kan det hives ud fra over/underbo af, da der ingen samlinger undervejs er!

Elektronikteknikeren
MEN! er gassen overhovedet stadig i brug?

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis