Isokern-foringsrør, selvbyg?

Jeg har påtænkt at bygge Isokern foringsrør i en gammel skorsten.
Skorstenen har to små knæk, men det skulle kunne lade sig gøre at lave ved at hugge et par huller her.
Muligvis bliver nedhejsningen lidt mere besværlig.
Jeg havde tænkt at lave noget taljeværk ved det nederste knæk, og starte her, det giver ca. 5m elementer at hejse ned, herefter ca. 1,5m op til næste knæk/hul, og herefter ca.
1-1,5m lodret.
Er der nogen, der har gode råd og praktisk erfaring?
Husejer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg vil anbefale at du passer meget på ikke at svække konstruktionen i skorstenen.

Et nedsænkningsagregat kan muligvis lejes hos den lokale skorstensfejer.

Lysningsdimensionen i den nye skorsten, vil jeg anbefale at bliver beregnet, udfra indfyrings-effekten fra kedle og eller brændeovn.
Man skal her være opmærksom på, hvis man fyrer med fast brændsel, skal lysningen i skorstenen mindst være 150 mm.

Man kan også få skorstenen støbt op, som man har set i godt begyndt.

------------------
Poul Erik

PE

Jeg har ikke selv anvedt foringsrørene men kender kun til opbygningen af skorstenen i "nye" hele elementer, det fungerer fint og er rimelig let at få til at virke.

Hordan er mulighederne for at bruge de nederste ca 5-6 meter af den eksisterende skorsten og så udskifte de øverste 2-3 meter med en ny skorsten, lavet med foringsrør og så isokerns yderrør ??? eller evt skalmuret afhængig af hvad dit hus byder på af muligheder. Isokerns yderelementer kan pudses og sammen med et pudset hus eller evt et vandskuret fungerer det fint.
Denne ophygning kræver dog at du kan flytte dén øverste del af skorstenen, og så kræver det også lidt tag arbejde med indækningen omkring skorstenen, men overvej det som en mulighed. Det er måske lettere risikabelt at pille ved set skrå stykke på en gammel skorsten, der er ofte ikke anvendt ret meget cement ved opførelsen, så det er reelt udnerstøtningen af det skrå stykke der bærer temmelig meget af skorstens piben.

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
Tak for svarene!
Det drejer sig om en gulstens bungalow fra 1933.
Den del, der er skævtrukket er således ret lille, og den er kun trukket svarende til en murtykkelse, både N-S og Ø-V.
Huset har altså oprindeligt været kvadratisk, dog med senere tilbygning, men det gamle spærtræ er stadig intakt, og understøtter altså skorstenspiben i alle retninger (som de nu er anbragt i en bungalow) så det virker ret stabilt.
njords løsning med en ny øvre del bygget af isokern elementer havde jeg slet ikke tænkt over, det virker som en meget tiltalende løsning, men kræver en del ekstra arbejde, og bliver også en del dyrere.
Jeg har fået en standardbrochure fra Isokern, men her mangler vægtangivelser på de tynde foringsrør, og Isokern er meget lidt villige til at svare på mit spørgsmål desangående.
En lille efterforskning bragte dog Isokerns svenske site for dagen, og jeg er blevet glædeligt overrasket over at erfare, at et 60 cm. rør ikke vejer mere end 10 kg.
Det stiller jo noget mindre krav til hejs.
Jeg havde tænkt mig at dimensionere lysningen for fastbrændsel, 15 cm, trods det, at jeg har oliefyr, for ikke at afskære mig fra muligheden af senere at etablere pillefyr eller lign.
Skorstenen har ifølge skorstensfejeren været "pjaskvåd" i toppen i årevis. Han er selv autoriseret Isokern montør, men har ikke tid.
Han er ellers rigtig flink, og de råd jeg får her havde jeg tænkt skulle give mig lidt mere indblik i problemet, og føre til videre forhandling/beslutning om den endelige løsning, da det jo er ham, der skal godkende den i sidste ende.
Indtil videre tak for input!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ps.!!!!!!!
Hvis du kun ønsker, at skifte piben, vær så opmærksom på lysningshullet ikke bliver mindre end den gamle lysning da dette vil give store problemer med røg i fyrrummet.
Kender problemet af erfaring.

------------------
Poul Erik

PE

Jeg mener også at der fortsat skal foringsrør i den gamle del af skórstene. Altså foring af den gamle del og nye elementer over loftet og oven ud af huset. Specielt når den gamle skorsten er sjaskvåd kan man jo overveje om det ikke vil vær det bedste at kigge på piben under alle omstændigheder og få der kigget grundigt efter også selv om der kommer foringsrør i hele skorstenen.

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis