Ikke godkendt til beboelse - hvad må jeg?

Hej! Jeg har to gode rum hvor loftshøjden kun er 2m så de er ikke godkendt til beboelse, så jeg er interesseret i at vide hvad jeg bruge dem til. Så vidt jeg kan læse er det dermed lovligt til fx pulterrum, hobbyrum, værksted mm., men er der en oversigt og en nærmere definition af hvad de enkelte rumbetegnelser så reelt dækker over? Tak!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor det?
Du kan jo være bedøvende ligeglad med hvad de må bruges til. Det er dine rum og du bestemmer.
Kun hvis du evt. udlejer dem - og tjener penge på dem - er det måske strafbart!

Bygningsreglementet angiver nogle rumbetegnelser. Og hvis vi ser bort fra industri, landbrug, sendemaster, militære installationer og den slags så er der kun 2 hovedgrupper. Bolig - eller ikke bolig!
Så nemt er det desværre ikke. Det er ikke godkendt til beboelse, fordi loftshøjden er under 2,3 meter. Dermed må der ikke være fx soveværelse, stue og køkken. Derfor er jeg interesseret i en nærmere specifikation af, hvad jeg må.
Formelt eller reelt?

Du må da gerne sove i rummet eller kalde det soveværelse, stue eller køkken.

Du må osse slå et telt op ude i haven og sove i det hele året - selv om der ikke er 2,3 meter til teltdugen. :o)

I forbindelse med salg eller f.eks. ansøgning om byggetilladelse eller oplysninger til BBR-registret har det betydning om om et rum er bolig - eller ej. Og hvis bolig - om det er køkken/opholdsrum eller noget andet.

Der er f.eks ingen krav til rumhøjder i et badeværelse - udover de der måtte være af hensyn til sundheden!

Men du kan jo prøve at finde BR10 og søge på den rumbetegnelse du er i tvivl om!


Der er ingen særlige krav til "pulterrum, hobbyrum, værksted mm."

Nogle har f.eks. et anneks. Men den betegnelse findes ikke i bygningsreglementet - og derfor kan du ikke søge om byggetilladese til en tilbygning til et anneks!
Du må faktisk bruge det til alt andet end at sove i, hvis man kigger lidt kryptisk på kravene til opholdsrum.

Bryggers, værksted, grovkøkken, pulterrum, kontor, hobbyrum osv.. kan det jo godt anvendes.
Her http://m.bolius.dk/nyhed/artikel/beboelsesrum-en-definition-1/ står der ellers:

Beboelsesrum defineres som rum til længerevarende ophold, og det omfatter bl.a. opholdsstue, soveværelse, kontor og køkken. Bad og bryggers, opbevaringsrum, hobbyrum og værksted til kortere ophold betragtes ikke som beboelsesrum.
Annonce
Hvis ens hobby er at sove, så er der vel ingen problemer?

Med venlig hilsen
ktm

 

Den var god Den bruger jeg som argument over for myndighederne.
Så fangede du mit budskab!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis