Dæksel til to ledninger - lampeudtag

Kan man få dæksler med to huller til to ledninger?

Jeg har et rum, med et lampeudtag i væggen, med et hul hvor ledningen til en loftslampe har udgang. Jeg har dog brug for yderligere en lampe, men hullet er ikke stort nok til to ledninger. Jeg har søgt på nettet, men kan ikke se at der findes dæksler med to huller. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes ikke... De nye dækselet er lavet med en markering til at udvide hullet (bore op), kan du ikke bore hullet op til nødvendig størrelse?
Nu kommer det lidt an på hvilket dæksel det er, hvis det er et med klemmer bag ved - altså indsats i dåsen, bør du sikre dig at begge ledninger kan komme ind under aflastningsklemmen.
Hvis det en model med samlemuffer bagved dækslet (gl model), skal du sikre dig at aflastningskruen kan spænde eller på anden måde sikre aflastning (stripes omkring ledningen f.eks.) Husk at bløde og stive ledere ikke må samles under samme skrue - brug kronemuffe eller dobbeltmuffe.
Det er nyere model. og der er klemme inde bagved. Det betyder også at jeg ikke kan få to ledninger under klemmen. Særligt den da den nye ledning er med jord og ret tyk. Da der kun er et lampeudtag på væggen, må jeg droppe projektet og finde en adgang fra en normal stikkontakt, selvom det så bliver en anden placering af spotlighten.
Kan du ikke køre ud fra den anden lampe ellers?

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Desværre nej, da det er en spot der skal sidde på væggen, og der i forvejen kun er plads til en ledning i indførslen og slet der slet ikke er plads ved muffen inden i spotten. Jeg tager så en ledning op over en anden væk og ned til en ordinær stikkontakt. 

Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis