Stormsikring af spær med vindtræksbånd

Hejsa

Jeg har et ældre hus fra 1900 med et sadeltag med halvvalm . 1. salen er ved at blive inddraget til beboelse og i den forbindelse er jeg blevet lidt i tvivl om hvordan jeg bedst stormsikre med vindkryds? På begge sider af taget vil der være en række Velux vinduer, så jeg kan ikke bare trække båndet fra hjørne til hjørne. Hvordan gør man dette smartest? Skal man føre båndet over alle vinduerne så krydset bare bliver mindre i højden? 

Der er også noget med at helvalmede tage ikke har behov for disse bånd, men hvordan det gælder for halvvalmede kan jeg ikke helt finde ud af.

Det gamle afstivning var "kun" med 4 stykker træ der var lavet som i nedenstående ill., bare hvor brædderne var vendt omvendt:
Illustration




På forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja tak, men det er da ikke et billede af dit hus. .o)

Og det er rigtigt at halvvalme på et hus, i nogen grad, kan gøre det ud for et vindkryds!

Og det med de ""kun" med 4 stykker træ" kaldes vindkryds eller skrålægter. Og dem bør du se at få sat på igen inden en efterårsstorm blæser taget af!

Og skrålægter er i øvrigt at foretrække for stålbånd - fordi de er stive og kan optage såvel tryk- som trækkræfter!

Men kan du f.eks. ikke vende lægterne så de forløber på dit ilustration.
Trækbånd behøver ikke at forløbe fra hjørne til hjørne. På din ilustration kan du jo se at båndene i selve loftet er opdelt i 2 sektioner. Endvidere behøves bånd heller ikke trækkes i nogen bestemt vinkel eller dække alle spær!

Men det skal siges at hvis du på nogen måde er i tvivl om hvordan og hvorledes - så skal du hidkalde en prof. For det er selvklart at det er vigtigt at den slags afstivning er udført helt rigtigt!

Står der måske noget om de bånd på vindtrækbåndsfabrikantens hjemmeside?

Ja, fast kryds i form af lægter / reglar er klart at foretrække, og nemmere at bygge ind når det er i forbindelse med indvendigt arbejde.

Din halvvalm alt efter hvor hvordan den er udført, har en vindstivende effekt i toppen af spærene ja.

Alt efter hvor langt inde dine tagvinduer starter, er det måske muligt at lave en vindstivning ved hver gavl.
Hejsa tak for svarende begge to. Jeg har endnu ikke isoleret men kun påforet spær. Jeg havde godt tænkt på at sætte nye lægter op igen når jeg skal krydsforskalle. Jeg tænkte bare at det måske var nemmere med bånd under forskallingen og at det måske ville være irriterende at man skal skære lægterne/krydsforskallingen til mod afstiverne. Men løsningen er jo også billigere

Men hvad så med der hvor jeg skære til lægterne til, der vil lægterne jo ikke være understøttet?

Her er et billede af det gamle:
http://bit.ly/RduxHs

Jeg kan se at mange har vendt deres lægter omvendt end mit det gamle? Er mine mon vendt modsat pga. halvvalmen? Du Rene har bla. i en af dine meget fine referencer også vendt dem omvendt kan jeg se: http://bit.ly/Qg0jAu

Der er flere muligheder!

 

Du kan vende , helst begge, lægterne i den ene eller begge ender af huset.

 

Eller du kan skære lægten bort i det ene fag hvor du vil placere dit tagvindue. (Hvis det f.eks. er i det fag imellem de 2 nederste røde cirkler på dit billede).  Du skal så monterer 2 lægter over og under tagvinduet, nogenlunde parallelt med den du overskærer. Og de to nye lægter skal forløbe over 3 spærfag. Den øverste af lægterne fra den røde cirkel øverst på dit billede.

 

Men som sagt. Der er også andre muligheder. Og det er vigtigt at den slags er lavet ordentligt!

 

Du får i øvrigt lige ros for din billeddokumentation. Giver overblik, fortæller hvad problemet handler om, velbelyst og skarpt! Et eksempel til efterfølgelse!

Jo tak I princippet er det her vel underordnet hvilken vej de 4 lægter vender? De afstiver jo uanset hvilket vej de vender, hvis jeg så vidt muligt bare sørger for at lave det som det gamle (som jo har holdt fint) må det vel være ok?

Når jeg nu tænker over det, så giver det vel egentlig den bedste styrke som de vender nu, da de jo sammen med valmen giver et omvendt V i begge sider.

For lige at illustrere igen, og du har helt ret dette er heller ikke mit tag
http://bit.ly/SLd7Sy

Egentlig er det ligemeget hvordan de skrålægter vender, men de bør vende parvis ens - i hver gavl.

Men den simple forklaring er nok at når det blæser ind på gavlfladen så vil den vælte. Og for at den ikke skal gøre det sømmer man skrålægterne på fra gavlspidsen og ned til facademuren.
Fordi - og nu kommer det snedige - så behøves der kun at være monteret en enkelt eller 2 lægter - nemlig "mållægterne"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis