Er Einhell's blå båndsav noget værd?

Jeg har et lille hobbyværksted med diverse maskine heriblandt en lille båndsav af mærket FERM. Den har fungeret udmærket med en Timberwolf-klinge, men den føles alt for billig og er så småt ved at falde fra hinanden. Mit behov og mit budget er temmeligt begrænset, så jeg har været på udkig efter en lignende båndsav i samme størrelse som f.eks. Einhell's BT-SB 200, men mit kendskab til denne serie består af en båndsliber, der ikke har været helt stabil.

Jeg skal bruge en sav med en savehøjde på 8-10 cm, hvor bordet er af en rimelig kvalitet og kan justeres i de rette vinkler. Et fornuftigt geringsanlæg er også at foretrække. Er der nogen, der har erfaring med Einhell's model eller kan anbefale noget lignende. Budgettet er max 2000 og gerne under.

På forhånd tak
Jeg har et lille hobbyværksted med diverse maskine... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En stiksav kan meget af det samme, men hvis der er tale om en blok på f.eks. 8 centimeter eller mere, så kommer den meget til kort. Derudover finder jeg også en båndsav meget mere effektiv, da den kun saver samme vej og bruger al sin energi i snittet og ikke på at skulle tage klingen op igen. Oven i det synes jeg også, at en stiksav er mere urolig, netop fordi klingen kører op og ned.
Ja en stiksav kan slet ikke sammen lignes med en båndsav, alene bare skære hastigheden er jo til at falde i søvn over, hvis du skal igennem en 5 cm tyk planke med et kurvesnit. Desuden bliver snittet virkelig fint uden skæve flossede kanter, på min kan jeg endda ændre snittet hvis jeg skal skære et spant i gerring, medens jeg skærer. Og lave du eks. døre og vinduer kan den skære de flotteste sinker. Det er simpelthen et MUST at have en båndsav, hvis der skal arbejdes seriøst med træ
En anden god detalje, er at den stort set ikke efterlader spåner / savsmul i forhold til en stiksav / rundsav.
Fair nok :-)

Mvh Mærsk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis