Indbygsningsspots igennem gammel forskalling og lerindskud

Hej LDS'ere

I mit kommende badeværelse har jeg set mig lun på nogen spots hvor lyskilden sidder tilbagetrukket og er kipbar (der er 2,5 m til loftet, så det er zone 3). Jeg kan ikke finde en model til indbygning direkte i isoleringen, så jeg mener jeg skal have en safeboks. Jeg har banket det gamle pudsede loft ned, ladet den gamle forskalling med lerindskuddet over sidde, rettet loftet op med 45x45 reglar så der er ikke plads til safeboks umiddelbart.

Spørgsmålet er så: Er det sædvanlige at gøre at save ud i forskallinge til safeboksen, isolere uden om den og montere safeboksen?

Andre forslag er også velkomne!

VH Knekse
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja så bliver du jo nødt til at save ud i forskallinge til safeboksene, Der er vel så nogle spær, du skal tage hensyn til, eller hvad er der over forskallingen?

mvh jens
Hej Jens

Tak for svaret.

Jeps, der sidder nogen spær, men spotsne skal sidde mellem dem, så jeps, dem er der taget hensyn til. Er nysgerrig efter om det er sådan man gør eller om det ikke er en procedure man følger.

VH Knekse
Safeboksen tjener alene det formål at holde en vis afstand til brandbare bygningsdele. Hvis det kan klares på anden vis - eksempelvis ved at hulrummet ved spotten er "stort nok" behøver du ikke nogen safeboks. Alternativt findes der et hav af spots der er sammenbygget med en bagdåse hvilket også gør safeboksen overflødig.

Jeg vil ikke anbefale én frem for en anden, men hvis du googler "daxtor" vil du formentlig få en god ide om hvad jeg mener.
Hej Steinaa

Safeboksen er vel også en del af dampspærren?

Jeg har set flere henvise til Daxtor spots, men de har ikke nogen spots der ser ud som jeg ønsker det (er godt klar over jeg er besværlig ). Det er noget i denne retning jeg leder efter:

http://www.design-belysning.dk/DK/DL2021941A-DeltaLight-Mini-Carree.html
en safeboks kan også være med til at tætne der hvor du skære hul til din spot. flere kan købes med en klister membran, som sættes ned på den eksisterende dampspærre.

men du kan også få spots til direkte indbygning i isolering, og med en membran til at tætne dampspærren. Dette har nordtronic da på dem jeg lige har købt.
Annonce
Hej Knekse

Der findes flere forskellige indbygningsspot til montering i isolering , en producent som Danske Nordtronic har laver mange forskellige indbygningsspot både runde og firkantede spot , i dette link er der godkendelser på spot til indbygning i isolering.

En Firkantet indbygningsspot som en Perla kunne være noget i den retning som du søger.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Tak for svaret. Jeg havde faktisk kigget på Perla, men det var ikke lige det jeg søgte efter.

Det endte med jeg savede hul i forskallingen og pærede al lerindskudet ud, og lægge isolering i, istedet. Men nu har jeg et tillægsspørgsmål vedrørende den safebox: må den stå oven på forskallingen til gipsloftet? Vil nemlig gerne have min dampspærre over forskallingen, så der er plads til ledningstræk!

VH Knekse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis