Udskifte træ-gulv til beton

Hej,

I vores køkken/alrum har vi lige nu parket gulv med kælder under. Lige nu er opbygningen:

  • <>20cm bjælker
  • 25mm planker
  • 22mm spunplade
  • 13mm Parket
Det vil vi gerne have pillet op og støbt et beton gulv istedet for og have lagt klinker.

Mit spørgsmål er så, hvor tyk skal beton og armerings jern være?

Jeg har lavet en tegning over hvordan det ser ud nu:



Der er en mur midt på (i kælderplan) hvor bjælkerne går igennem. I enderne går bjælkerne ud i muren.

Jeg forestiller mig måske bare at beton og armering bliver lagt ud i disse huler i muren, og selvfølgelig i gennem den midterste mur.


Når alt grundarbejdet er færdig vil jeg så have en betonbil til at komme med beton.

Men råd og vejledning søges!

Jesper Pedersen

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ville du vælge beton her, hvis der er kælder under ?

Kan forstå hvis der var krybekælder, men er lidt i tvivl om det er det vi snakker om?
Det er godt nok en "rigtig" kælder, men det er for at vi kan skabe stabilitet nok til klinker, også for at få lidt mere frihøjde i kælderen.

Lige nu er der jo 26cm, så hvis lige det kunne give lidt ekstra ville det være super..

Jesper Pedersen

Men betonpladen fylder jo osse noget i tykkelsen. Mindst 10 cm, måske lidt mere.

Men hvis betonpladens overside udføres helt jævn, plan og vandret kan der til gengæld limes klinker direkte på den.
Er godt klar over beton'en også fylder

Men alt andet lige skulle det gerne blive et par cm mindre...

Jesper Pedersen

... men skal du ikke have isoleret kælderloftet??

 

Skrevet af uldal på 08 okt 2012 18:00
... men skal du ikke have isoleret kælderloftet??

Jo det skal det.. Ved godt det ikke ændre meget ved højden i kælderen men hver en cm. tæller Det er også primært for at få kliker i køkkenet..

Jesper Pedersen

Hvis det er for at få klinker i køkkenet, så lave dog et undergulv i gulvgips, frem for at støbe hele gulvet.
Skrevet af Koludabyg på 09 okt 2012 06:48
Hvis det er for at få klinker i køkkenet, så lave dog et undergulv i gulvgips, frem for at støbe hele gulvet.

Hvordan skal opbygningen være der?

Jesper Pedersen

Hvis du absolut vil have beton er den minimale tykkelse nemmest at opnå med Lewis svalehaleplader. Men husk lige at betondækket kommer til at veje en del. Kan ydervægge (og indervæg?) bære det?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis