Lille mur i krybekælder til skillevæg

Ja, det var en lidt kryptisk overskrift

Jeg er i gang med at bygge nyt badeværelse. Mit største LDS projekt, so far.
Jeg har banket den gamle beton op og jeg har tænkt mig at isolere med 220mm flamingo.
Det nye badeværelse bliver udvidet en smule ud i entreen. Derfor har jeg åbnet op til krybekælderen og fjernet gulvbrædder der hvor badeværelset kommer til at være.
Her skal jeg så have en lille mur i krybekælderen som den nye badeværelsesvæg (gipsvæg) kan stå på . Den skal samtidig sørge for at betonen ikke løber ud i resten af krybekælderen, når jeg skal støbe gulvet.
Jeg har aldrig prøvet at mure før, men jeg tør godt springe ud i det her projekt da muren ikke bliver synlig.
Er det svært at mure?
Hvad skal jeg mure op med? Almindelige mursten, eller kan jeg bruge nogle større byggesten. Det er vel hurtigere med store byggesten, men hvad for nogen kan bruges til formålet?
Skal der murpap nederst?
Findes der en færdigblanding til mørtel?

På forhånd tak,
Rick



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dit svar.
Underlaget i krybekælderen ligner en slags grov cement med store sten i, og er ikke helt jævn.
Måske et dumt spørgsmål, men hvis der ligger murpap nederst så hæfter muren jo ikke mod underlaget? Eller skal der mørtel under murpappet?

Mvh
Rick
Det er jo en bærende væg du er igang med.
Du skal starte med at hugge klaplaget i bunden af krybekælderen op. Der hvor muren skal stå. For at være sikerpå at du ikke funderer på byggeaffald og gamle gummisko.

Så kan du sætte den første blok i mørtel. Eller udlægge et mørtellag.

Der skal ikke murpap helt dernede. For hvis der står vand i krybekælderen så vil de måske stå op over murpappens niveau.

Derimod skal pappen ligge højere oppe, måske i niveau med underside beton dækket. Eller overside. :o) Og det er rigtigt at skiftet over murpapen så ligger løst. Men du må om nødventigt fastholde skiftet hvis du støber ud imod det - eller støbe med forsigtighed.
Eller du udstøber dækket ovenpå den mur du murer!

Lige hvad jeg havde brug for at vide! Tak til jer begge to
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis