rorkabel

Jeg har fået en kæmpe opgave. Jeg skal finde et nyt styrekabel til svigerfars båd. Båden er en ejvind 24 fra 50erne 60erne. Kablet er noget i stil med de teleflex kabler de laver idag men ikke ens. Hvad mærke/ model kablet er ved vi ikke. Det nemmeste var jo nok og montere teleflex eller hydraulik på den, men det sjoveste var om man kunne finde et tilsvarende. Nogen med en god ide til hvad der kan ha været monteret i sådan en fætter?? Det skal lige nævnes at båden ligger på grønland, så jeg kan ikke lige komme til og ta kablet med mig rundt, og de billeder jeg har af det kom på facebook.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det problem kender jeg godt, de teleflex kabler laves ikke mere, men jeg fandt en ret god løsning på problemet. Mit kabel var revnet mange steder og jeg kunne se at der ikke ville gå ret lang tid før det ville springes i overfladen. Løsningen : jeg monterede to lag krympe flex uden på det gamle kabel efter først at have smurt olie i alle revnerne. Du kan nemlig købe krympe flex i meter mål og endda væsentligt billigere end de standart pakker der er i handelen hos diverse byggemarkeder. Der ligger sådan et firma på nordfyn der sælger krympeflex til private. Brug Google, derved fandt jeg firmaet.
ja det var jo det jeg næsten var klar over, at de ikke laves mere. Nogen ide om hvor mange år siden det er, at de stoppede med og producere dem
Det er mere end 10 år siden, for min gamle far fik i sin båd i 1998 og der måtte han endda ringe mange steder for at skaffe det.
Og befinder båden sig i Grønlandske farvande, har det holdt rigtigt godt for det er da extremernes  sted at sejle. Jeg har selv været hos Ejvind Henningsen i nogle år, og ved godt at der blev lavet mange både der blev sendt med KGH til Grønland. De fleste havde dog hydraglisk styring netop på grund af frosten.
Hvor i Grønland ligger båden
så vidt jeg ved, så enten paamiut eller nuuk. Men jeg er ikke helt sikker
OK - blot fordi jeg kommer en del i Grønland, så hvis kunne jeg jo gå ned og se - er iøvrigt i øjeblikket i Qeqertarsuatsiaat midt mellem Paamiut og Nuuk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis