Større påhængsmotor lille effekt.

Hej 

Jeg har en Brig F330 gummibåd.Den er med glasfiberbund.

Jeg har altid brugt en Tohatsu m18 2takt 18hk motor.Med denne motor løber den præsis 28 knob.

Nu har jeg så lånt en Tohatsu m30 2takt 30hk.For test og muligvis køb.

Begge er med max. størrelse i propel.Begge er kortbenet.

Denne motor øger kun farten med 2 knop.

Kan det passe at 12 hk mere kun giver 2 knop.Den store motor vejer 12 kilo mere.

Hvad siger I til dette.

Mv 
Jan

 Venlig hilsen

Jan

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jooh deet - et fartøjs fart har ikke så meget med hk at gøre hvis den ikke planer, men hvor meget vand den skal flytte. Jeg arbejdede på et tidspunkt med nogle gamle patruljebåde fra flåden. De har 2 x 1750 hk, 2 skruer på 1.40 m. diameter.De kan på en god dag gå 28 knob og gives mere gas sætter den bare røven med en hækbølge der er imponerende. Kan ikke huske forbruget , men det var helt horribelt i forhold til at man kunne køre fra den på en god knallert på land. 

 varmetossen

Der er en grov tommelfinger regel, der siger.(gælder hvis den planer med den nuværende)
For at fordoble hastigheden, skal antal hk firedobles

Men det kunne lyde som om propellen, ikke passer på den lånte motor, eller motoren er ude af justering, eller slidt op.


mvh jens
Det er nok nærmere en eksponentiel faktor, men du har ret. Det er en større videnskab mht. hk - omdr - skrue størrelse og stigning.
Hilsen

 varmetossen

Tak for svar.
Vi prøve at låne en omdrejningtæller.
Hvis den når sin omdrejning begrænser på grund af den lave vægt på båden 75kg ,kunne det måske være en forklaring.

 Venlig hilsen

Jan

Annonce
Du burde kunne høre, om motoren løber over de anbefalede omdr.
Muligvis betyder den ekstra vægt en ændret vinkel i vandet , motoren kan være svag af forskellige grunde, men så skulle der mangle omdr. Et eller flere blade på skruen kan være ganske let bøjede, så effekten er dårlig.
Der er så også vinklen på motorben i forhold til agterspejl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Har bestilt en lille omdrejningtæller. Dette må være det rette værktøj her.
max. omdrejninger er 6100 på motoren.

Syntes motor lyder frisk og sund.
Skruen er ny og med max. stigning.
Har prøvet med forskelige vinkler.Jo mere vinkel jo mere fart. Dog aldrig over de 30knob

Motor starter fint og går perfekt i tomgang.Har ikke grund til at tro den er slidt op.
Den pilaner betydelig hurtige end den lille motor.Men topfart er som sagt næsten den samme?
har kendt motor fra ny og der har aldrig været problemer med denne.

Under cylinderne er der 2 små vandkanaler ,som sprøjter lidt vand ud.Efter en periode med fuld gas kommer der lidt hvidt røg ud af disse kanaler.ved ikke om dette har noget betydning.
Sælger siger den altid har gjort dette.
Sladder stråle virker fin.

Måske denne Rib bare ikke KAN sejle over 30 knob...


 Venlig hilsen

Jan

De små huller kaldes idle ( tomgang ) vandkontrol. Der skal således komme vand, når motoren går i tomgang, men jeg kan ikke lige finde nærmere beskrivelser, heller ikke på fora. Så om motoren bliver for varm, når det er damp, som kommer ud, kan jeg ikke finde noget om. Men man kunne blive lidt mistænksom.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvilken båd har motoren siddet på før, og hvor stærkt sejlede den der?

Nu kender jeg ikke dataerne på motorens max o/m
Men umidelbart lyder 6100 o/m af en del, mon ikke 5200 o/m ville være mere passende?
Man regner med at en tomme større stigning,på propellen giver et fald på 200 o/m.

Det ville være perfekt hvis du kunne låne en propel, med 2-5 tommers større stigning, og så test sejle med den.

Hvilken stigning har din propel? kender du den og gearingen, kan den teoretiske hastighed nemt regnes ud, så er det nemt at vudere om propellen virker efter hensigten, eller om den er skadet, så den har mistet lidt af effektiviteten. 

Og du er helt sikker på det er en kortbenet, så kavationspladen over propellen ca flugter med bådens bund.

mvh jens
Din motors omdr. skal ligge mellem 5150 og 5850.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis