Større påhængsmotor lille effekt.

Hej 

Jeg har en Brig F330 gummibåd.Den er med glasfiberbund.

Jeg har altid brugt en Tohatsu m18 2takt 18hk motor.Med denne motor løber den præsis 28 knob.

Nu har jeg så lånt en Tohatsu m30 2takt 30hk.For test og muligvis køb.

Begge er med max. størrelse i propel.Begge er kortbenet.

Denne motor øger kun farten med 2 knop.

Kan det passe at 12 hk mere kun giver 2 knop.Den store motor vejer 12 kilo mere.

Hvad siger I til dette.

Mv 
Jan

 Venlig hilsen

Jan

Hej  Jeg har en Brig F330 gummibåd.Den er med... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt lige data på en 30 hk Touhatsu totakter.
Max o/m 5150 - 5850
Gearing 1:1,92

Så sidder der en 13" propel, vil det svare til en teoretisk hastighed på ca 34 knob, og man regner med 10 - 12 % slip på propellen.
Så sidder der en 13" propel, så passer det lige i øjet med 30 knob.

Men 6100 o/m det er langtfra sundt for motoren, så måske bliver den lidt varm?

Normalt siger man jo, at det kun er ved valg af ny Pave, der må komme hvid røg


mvh jens
Tak for svar.
Lynæs!
Har selv tænkt på om det er damp eller udstødningrøg.Men motor fejler jo som sådan ikke noget ellers.

Je_ns:

Sorry min fejl.
Klippet fra typeskilt:
!!!
Prop shaft horsepower
30 hp
Max RPM at Full Throttle
5000-5600 RPM
!!!
propel er max størrelse. 10" dia. X 15" pitch SRKan ikke få større propel.

Den har sat på en 16 fod glasfiber jolle Vægt ca. 200-250 kg.Fart ca 24 knob.Dog med en anden propel

 Venlig hilsen

Jan

Arrg denne kom så lidt sent...

 Venlig hilsen

Jan

Nej , men du skal måske ud i noget racer propel, som kan flytte mere vand, og hvis man ikke kan låne, kan det blive ret kostbart, men umiddelbart vil båden plane lettere med mere vægt ombord, og være bedre til vandski.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nå jeg forstod det sådan, at den kørte 6100 o/m, med den nuværende propel.

Med en 15 tommer stigning på propellen og 5600 o/m , skulle den gå ca 32 knob, når der er trukken  12 % slip fra.

Men det bliver da spændende at få målt hvor mange o/m den køre på toppen, med den 15 tommer propel.

mvh jens
hej Je_ns
Hvordan regner du dette ud.
Der må da være forskel om det er en båd på på 70 kg eller 250 kg.
Og størrelse på bådlængde osv.
Ellers efter dit mål går den lille motor alt for godt og vil være dum og skifte ud.(18hk)
Det jeg mener er at der er alt for lidt effekt ved at skifte motor.
 Sejler alene ,bruges kun til hurtig fra a til b.

Måske har jeg også en 18hk som går godt,altså lidt mere ned de 18hk og en 30hk som måske knap yder så godt...så sum sum

 Tænkte naivt at et skift ville give mig måske 8-10 knop mere 

 Venlig hilsen

Jan

Det jeg har regnet ud er kun den teoretiske hastighed, og så trukken lidt slip fra til propellen
At regne en propelstigning ud til en given båd og motor, er anderledes kompliseret, og kræver en del erfaring, og ofte forsøg med forskellige propeller.

Den teoretiske hastighed regnes ud ved først at finde ud af hvor mange o/m propellen snurre med ved max o/m
Derfor skal man kende gearingen i gearkassen.
Stigningen på propellen er det den giver i fremdrift på 1 o/m

Det er nemmest at regne propellens stigning om i km.
eks en 15 " propel har en stigning på 0,000381km

Eks.
Motor o/m 5600
Gearing 1:1,92
Propellens hastighed 2917 o/m
Stigning propel 15" = 0,000381 km
Der ganges med 60, for at få resultatet  pr time.
og divideres med 1,854 for at få resultatet i knob.

 0,000381 x 2917 x 60 /1,854 = 35 knob (alle tal rundet op)

Det er så den teoretiske hastighed, så skal der trækkes lidt fra i propelslip, normalt 10-12 % for standdart allu propeller.

Mener der findes div. propelberegnere, men jeg plejer at bruge lommeregneren.

Men mon ikke din 18 hk motor er godt oppe i det røde felt, hvad o/m angår, når den går 28 knob ?

mvh jens
Hej

Så ud fra denne formel går man ud fra at man altid har den rigtige motor og ikke mindst den rigtig propel.
Kan godt se logikken i dette.

Takker for svar på en regnfuld søndag.

vender tilbage når jeg har fået denne omdrejningtæller .

God søndag.

 Venlig hilsen

Jan

Har du fået din omdrejningstæller??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis