montering Ovn + kogeplade..

Har bygget nyt køkken og nu er tiden kommet til at montere ovn og kogeplade.. jeg har en 5 leder Fra det gamle komfur der kommer udfra væggen. med henholdvis 2 sorte, 1 grøn, 1 blå og 1 rød ledning..
på ovnen har jeg en ledning med gul,blå rød og på kogepladen sidder en dåse hvor der henholdsvis er en indgang der hedder 1, 2, N og til sidst er der hvad jeg går udfra er jord, en ring med et symbol indeni??

Hvad skal hvor? bør jeg på en trekker til at hjælpe..? foretrækker at lave det selv!

Billede 1 - kogeplade
billede 2 - kogeplade
Billede 3 - ovn

på forhånd tak..
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen her på siden

Dine billeder virker desværre ikke.

Generelt plejer der at skulle 2 faser, nul og jord til kogepladen, da den bruger meget strøm.
På min kogeplade, var de 2 faseledninger samlet, så dem skulle jeg adskille, for at få den på to faser.
Ovnen plejer at køre på 1 fase, nul og jord.
Så det passer fint hvis der er 3 faser, nul og jord i dit stik til komfuret.

Jordledningen er altid gul/grøn
Nul, er næsten altid blå
Fasen, er oftes brun, eller sort.

som du kan se, er vi nødt til at have lidt billeder af tilslutningsdiagrammer mv. for at give dig et brugbart svar-

Men er du usikker på fremgangsmåden, ville det være en rigtig god ide, at få en elektrikker til at tilslutte det, det bruger han max 15 minutter på, plus hvad der måtte komme på i kørsel.

mvh jens

Jord kan lige så godt være rød i en gammel installation.

Du er nødt til at se på hvordan den anden ende af kablet er forbundet. Eller måle hvad der er faser/nul/jord. Eller fortælle hvordan det gamle komfur var forbundet.

Det er også muligt, at det du kalder rød er brun. I så fald er det måske fase - men man kan ikke vide det uden at måle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis