radiator i gulv.

hej der ude,,

da jeg skal til en større renovering af køkken og stue i huset, vil jeg lige høre andres mening her.
jeg skal lave køkken all rum. med gulv varme i det hele, ( 50m2 )
og har så hørt fra andre at det er en god ide at ha en anden radiator eller noget sat op til hurtig varme, og hertil skal der siges jeg får en glasparti ud til haven på ca en 5 m bredde.

men her kom jeg så på en ide, for der hvor der skal være det glasparti sidder der i dag sådan en lav radiator, ca 35 - 40 cm høj og ca 4 m bred som glaspartiet minus terrasse dør.  den står jeg jo egentlig og skal smide ud..

men kom så i tanke om at man evt kan grave den ned nu man har den så den er under en riste i gulvet, så har man jo noget der bryder en evt kuldebro fra vinduet om vinteren. og man har jo så den ekstra varme kilde ud over sin gulv varme. ?

ved selvfølig godt den skal bygges i en kasse og være rigtig meget isoleret ned mod jorden..

men er min ide helt hen i vejret.. ? eller hva siger folk der ude ?

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, kassen skal jo ikke kun isoleres i bunden, men også i siderne, det kan godt laves, men er et stort arbejde.

Men mindre i opholder jer foran den store vinduesparti, ville jeg ikke lægge alt dette arbejde i det.
oki.. ja ved godt den skal isoleres fra alle sider, men tænkte at jeg jo havde den lange radiator. men du mener måske ikk det er nødvendig med den ekstra varme kilde ud over gulv varme. for nogen siger man skal ha det. og andre siger det ikk er nødvendig..

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
Hej. Har en datter og svigersøn der har en nedsænket radiator foran et skydedørsparti og det virker fint. Der vil altid være kuldenedfald fra store glaspartier.
Mvh

 varmetossen

Det er et mega klamt system. Vi havde det da vi overtog min farmors gamle ejendom for et par år siden. Det blev hurtigt støbt op med beton for der samler sig ufattelige mængder skidt i sådan et hul. Jeg vil absolut IKKE anbefale det.
Nye 3-lagsvinduer isolerer bedre end moderne ydervægge, så medmindre du er meget kuldskær kan jeg ikke se at kuldenedfald skulle være et problem.
da vi købte vort nuværende hus, brød jeg vægge ned, så ca 70 kvm er stue/køkken på tværs af bygningen. Der er gulvvarme i køkken, spiseafdeling og ned ad den tidligere "natgang" vi har en facade mod vest med 8 meter vinduer. de to radiatorer under vinduerne har været igang, da vi havde -20 i januar - eller kun når jeg checker ventiler. Hvis du har noget ordentligt glad i dine vinduer, er det unødvendigt med konvektorer, der er en del varmetab og grøften er arnested for nullermænd! Gulvvarme er ikke uden varmetab, men giver et godt indeklima

 

tror også jeger ved at være inde på at droppe det.. men skulle bare høre folks mening til det..

men takker for de gde svar

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
Hvis man som dig har gulvvarme vil jeg også sige det nærmest er unødvendigt. Ulempen ved kuldenedfaldet er jo netop at den kolde luft "falder ned" og lægger sig på gulvet under radiatorhøjde så det bliver fodkoldt. Da kold luft jo netop har en tendens til at falde ned og varm luft har det med at stige op kan almindelige radiatorere have vanskeligt ved at få "opblandet" hhv. den varme og kolde luft.

Du skriver selv der allerede er gulvvarme og derfor vil du ikke få problemer med at der bliver fodkoldt og den kolde luft vil ikke på samme måde lægge sig på gulvet. I gamle dage isolerede vinduerne heller ikke så godt så der opstod et træk foran vinduet når den kolde luft faldt ned - det burde heller ikke give problemer for jer med mindre det er et meget gammel vinduesparti og i har en sofa stående lige foran.

Dog vil jeg støtte op om at det kan være smart med en almindelig radiator samtidig med gulvarmen. Det giver lidt ekstra fleksibilitet og svinger temperaturen meget i en periode kan man hurtigt få lidt ekstra varme på om aftenen. Den behøver dog ikke være voldsomt stor og burde kunne gemmes lidt mere væk end foran et vinduesparti.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis