Ompolstring af Albertstol

Hej.
Jeg har lige koebt nogle meget gamle og slidte albertstole som har sorte vandpletter og gjorden er meget beskidt. Jeg koebte dem for USD15 stykket saa det var ihvertfald meget billigt. Jeg bor i Latinamerika saa jeg har adgang til mange af de materieller og vaerktoej der findes i DK men tilgaengeld har meget vaerktoej og 60 m2 vaerksted saa jeg gaar rundt og laver mine egne ting. De sorte vandpletter det fik fjernet ved at boeje og  lime noget nyt trae ovenpaa. Heldighvis havde jeg noget gammelt birketrae liggende. OK. mit spoergsmaal re flg. da jeg ikke har adgang til at koebe noget gjorde her saa har jeg besluttet mig for at ligge noget laederbetreak paa (her er laeder meget billigt USD 2 pr. kvadratfod) spoergsmaalet er hvordan goer jeg naar jeg har noget trae eller mdf bund eller lignende. Jeg havde taenk paa at bruge de rander hvor der oprindelegt blev gjordet fastet men saa faar jeg et problem med hjoernerne. Den anden loesning er at bruge en bund og lime det fast til stole rammen (man kan ikke soeme det da det vil se daarligt ud) men saa har jeg det problem at jeg ikke kan finde en bund der er boejelig nok til at forme sig efter stolen og det samtidig er staerk nok til at holde at man spaender laederen eller skin paa. Hvad goer jeg? Jeg har ogsaa en gammel aegstol som jeg skal ombtraekke, for mange aar siden da jeg boede i DK gjorde jeg det med stoff men nu vil jeg gjoer det med skin og jeg ved godt at det med kanterne bliver meget svaer men er der nogle der har nogle triks til at goere det paent. Ellers mange tak paa forhaand
KH Jose 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå, at du som sæde tager to stykker 6 mm krydsfinér, skærer dem i den rigtige facon og spænder det enes tykke op i buet facon - f.eks. med to skruetvinger. når du har opnået den rigtige facon, smører du trælim over hele fladen på pladen. Nu presser du den anden ind i samme facon og spnder denne fast. Glem de to stykker i et par dage. Nu skulle sædet være i den rigtige bøjning. Du skal lige efter kanterne, idet det inderste stykke er lidt mindr eend det yderste. Bor 5 huller til udluftning, midt i sædet i Ø 20 mm ellers får du fugtige sæder. Nu skærer du et stykke KOLDSKUM (møbelskum) ca 3 cm tykkelse, ud i samme facon som sædebunden. fixer det med dobbklæber. Nu kan du trække skindet på. Start i forkant og begyndt "tidligt" med at lægge kanten over hinanden hen mod hjørnet. Det giver de mindste rynker. Der skal rykkes til, idet der ikke - efter nogen tid brug - må blive en lunke midt på sædet. Fæstn skindet med kraftige klammer, men ikke med længere ben, end de ikke går gennem sædet.
PS: Gjorde kan renses med brun sæbe eller  t y n d  opløsning af brintoverilte

 

Kaere Uldal

Mange tak for svaret, De eneste bekymringer jeg har er om det ikke er lige voldsmont nok at bruge 2 stk. 6mm plade da det sammen med skummet og laederen bliver til et saede paa 1.7 cm. Paa den anden side, hvis man skal kunne traekke skindet paa saa skal der vaere noget gaas i saedebunden, saa det vil jeg proeve paa. Den anden ting er at jeg ikke er saa sikkert paa at en 6 mm krydsfinner kan boejes saa nemt foer de knaekker. I denne henseende vil jeg proeve paa at goere det lidt  vaadt der hvor den skal boejes, spaende den fast med mange skruetvinger og vendte et par dage foer jeg limmer den anden paa.

god idé med at fugte pladen op. nu er det ikke ret meget den skal presses. brug så tyndt et skind som muligt, det e r lettere at forme i kanter og det presser ikke skummet så meget i overkanten. Men start med montering af skind foran i midten og så bagud i midten, derved kan du følge konturen i det sving Albert laver. Vær sikker på, at skummet går helt ud over forkanten, modsat vil man sidde med knæhaserne mod en trækant, men det er et slid og kræver tålmodighed!
God arbejdslyst

 

Det gik absolut ikke med at boeje krydsfinnerpladen. Selvom jeg koebte en 4,7 mm plade, gjorte fugtigt og boejede meget langsomt saa knaekkede det. Jeg tror at det skyldes at det inderste lag er lavet a skidttrae der ikke haenger sammen og det kunne jeg se ved at lade pladen staa mod solen, der kunne man se at det inderste lag var krakkeleret og det vil sige at det var lavet a mange forskellige stumper. Saa, indtil videre jeg har valgt at proeve paa en anden loesning: jeg soemmer noget skin fast paa rysiden og saa soemmer noget laerred paa sidde og ryg siderne, limmer noget skum paa laerred. soemmer skinnet paa og daekker soemhovederne med leaderstrimler. Det vil jeg proeve paa ihvertfald.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis