Stikkontakter i bordhøjde

Hejsan,

Vi har lige overtaget en helt ny lejlighed hvor vi selv skal lave noget køkkenhalløj.
Vi vil sætte køleskab og nogle køkkenelementer på væggen "modsat" af den hvor vask, komfur mv. er installeret.

Ca. midt for hvor vi vil sætte køleskab og elementer er der en dobbelt stikkontakt lige over gulvet.

Elementerne og køleskabet er fra Ikea. Der er sokkel på og den monteres uden værktøj ved at klikke på bordben.

Ved at afmontere soklen er det muligt at tilgå stikkontakterne.

Spørgsmålene er nu,
1) er det tilladt at trække ledningen fra køleskab skjult bag bordplade og skabselementer og til stikkontakt?
2) er det tilladt at montere sådan en fætter evoline_flip_top_cuisine_93420001_sr1.jpg
med blødt kabel bag elementer til stikkontakten?

Jeg tænker selv, at det sikkert ikke er lovligt, men hvis det er, kunne det jo hurtigt være en billigere løsning end at få elektrikeren til at forlænge kablet og installere stikkontakter.

3) Hvis løsningerne 1) og 2) ikke er lovlige, hvilke modeller af stikkontakter der monteres helt klods op ad bordpladen og skjuler kablet findes der?

På forhånd tak!
  
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Disse kan monteres klods over bordpladen og skjuler kablerne: http://www.harald-nyborg.dk/80140/panelunderlag

Eller denne dobbelt stikkontakt http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-OPUS-2/LK-Opus-66-Indendoers-31/LK-OPUS-66-dobbelt-panelstikkontakt-05011

Bløde ledninger til apparater og lamper, forlængerledninger o.lign. Må ikke gå gennem bygningsdele. Det kommer jo an på hvordan ledninger hænger frit bag dine skabs elementer. Man ser jo tit at ovn, kogeplader, køleskab og opvasker typisk er tilsluttet i en dåse eller stikkontakt i et tilstødende skab. Du kommer nok ikke i fængsel for det ;-)



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for dit gode svar!

Hvis du vidste hvor længe jeg har ledt efter lige præcist den panelstikkontakt fra LK ville du korse dig:-) Det er nemlig præcist dén der er benyttet næsten alle steder i hytten...

Jeg tænker det ender med en af dem i hver ende af bordpladen og en bag køleskabet - så må elektrikeren forlænge kablet - går ud fra det er tilladt med presmuffer og rå mængder krympeflex.
Du kunne jo stadig vælge Evoline løsningen, hvis elektrikeren alligevel kommer på besøg...
Ja det kunne jeg sagtens, men jeg er også underlagt et budget jo:-) Desuden tager Evoline skabsplads.
Ja, der er jo lidt pebret, men det er også en flot løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis