Tagdækning og solceller

Hej alle,

Hjælp, jeg overvejer solceller men har en lille udfordring. Jeg fik nyt tag for ca. 4 år siden, taget som har 20 grader hældning, er opbygget med fast undertag af OSB-plader, topsafe pap fra Icopal og til slut sorte flade lertegl "Domino"  fra Creaton.
Min tagflade er ca. 5m. op langs sternen og ca. 14 m. lang.

Jeg nænner ikke at klaske et solcelle anlæg oven på disse tegl men ønsker istedet at anvende dem på et større udhus som jeg er ved at bygge. Solcelleanlægget vil optage ca. 4.2m x 10m. så jeg får rigeligt med tegl til mit udhus hvis jeg tager dem ned i det område hvor solcelleanlægget evt. skal ligge.

Jeg tænker at det også vil se pænere ud hvis solcelle panelerne kommer ned og flugter de tilbageværende tegl som vil danne et "bånd" rundt om panelerne - langs sternen og tagrygningen.

Da solcelle panelerne ikke slutter tæt sammen, så vil der komme sollys ned imellem dem og Icopal siger at topsafen ikke tåler UV og at jeg evt. kan lægge noget overpap ovenpå, men at jeg muligvis vil få lidt problemer med rynker (min spidskompetence er bestemt ikke tagdækning og slet ikke tagpap arbejde....)

Så fik jeg den ide at købe et ståltrapez tag fra f.eks. profilmetal og så montere panelerne ovenpå disse. Der findes simple befæstigelsesbeslag til solcelle paneler som netop er egnet til ståltrapez tag.
Jeg vil så lave en inddækning mellem ståltaget og teglene med noget wakaflex eller andet inddækningsmateriale.

Lyder det skørt ?  eller går jeg over åen efter vand....
Er der andre løsninger som jeg bare ikke har fået øje på ?

PS: Jeg har overvejet tagintegrerede solcelle paneler, men de er dyrere og der kan ikke afskrives på et sådant anlæg.

Mvh
Henrik.A


 


   



 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det lyder skørt i mine ører.

Enten vælger man at smide dem ovenpå taget, eller en indbygnings løsning.

Jeg ville ikke leve selv leve med grimme paneler på taget, så skulle jeg have solceller, så blev det en indbygningsløsning, uanset om det kostede det ekstra, hellere det end at skamfere mit hus.

Det er også meget arbejde for at "spare" de 42m2 Domino tegl, som i øvrigt er et rigtigt godt valg, en superflot tagsten som desværre anvendes alt for lidt her i landet, hvor vi er mere vante til dybfalsede tagsten.
Kun småskørt! .o)

Hvorfor ikke blot lade tagstenene ligger hvor de ligger - og købe nogle nye til udhuset.

Dit "system" lyder som noget fusk? Og økonomisk er der ikke meget at spare. Hvad koster stålpladerne? Måske 120 kr/ og tagstenene det dobbelte. Besparelse 5000 kr og dit tag bliver næppe kønnere af den operation.

Derimod kan du måske gøre noget helt andet! Ned med ALLE tagstenene, påsvejsning af endnu et lag tagpap, op med nogle flere solpaneler. Således at (næsten) hele tagfladen dækkes!
Du kunne også vælge at bruge solcelle panelerne som tag på dit udhus, og lave flat tag på dette. Jeg ved godt ydelsen falder, men så kan du stadig nyde dit nye tag, og solcellerne bliver næsten væk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du integrerer solcellerne i dit tag ved at sænke dem ned imellem tagstenene mister du den skattemæssige fordel ved at kunne afskrive på anlægget.

Jeg ved ikke om du har mulighed for at placere solcellerne på dit skur i stedet for (jeg planlægger selv et skur med 40-45 graders taghældning mod syd passende til et 4 kw anlæg.

Der vil nok ikke være de store problemer med rynkerne under solcellerne ved den integrerede løsning, da de jo ikke er synlige og ikke bliver betrådt.
Takker for input/synspunkter.

Desværre giver det ikke mening at lægge solcellerne på taget af udhuset da tagfladen her vender mod nord med 15 grader hældning - og der er for meget skygge.

Jeg hælder nok lidt mod Sitting Bulls synspunkt - at lade teglene ligge og så alligevel montere solceller ovenpå - og købe nogle nye til udhuset.

Da huset ligger på en skrånende grund vil vi fra stuen have direkte udsyn over udhus taget, hvorimod husets tagflade som er tiltænkt solceller kun kan ses fra fortov/vej.

mvh
Henrik.A
Hvad er det nu for noget? :o)

Kan man både få skattemæssig afskrivning?
Og tilskud til etableringen?
Og overpris for den overskydende el-produktion man leverer til nettet?

Når man opsætter solpaneler på sit tag!
Skrevet af Sitting Bull på 06 okt 2012 10:22
Hvad er det nu for noget? :o)

Kan man både få skattemæssig afskrivning?
Og tilskud til etableringen?
Og overpris for den overskydende el-produktion man leverer til nettet?

Når man opsætter solpaneler på sit tag!


Selvfølgelig ikke,smarte

Du kan lave fradrag for investeringen som enhver anden forretningsmæssig investering - men så kan du naturligvis ikke trække håndværkerfradraget fra også. Og du bliver beskattet af din egen elproduktion ( også den du selv bruger ) - dog kun med kr. 0,60/kWh de første 10 år - derefter kr. 0,40.

Overpris er der ikke tale om - medmindre du mener at kr. 0,60/kWh er overpris som er taksten for salg af overskydende el.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Min revisor har lavet en glimrende oversigt med nogle beregningsmodeller, som man selv kan ændre på tallene i så det det svarer til det man har tænkt sig.

http://www.vistisenlunde.dk/info/solceller.aspx

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og mht. trapeztag, så hør solcellemontøren, hvordan de i så fald vil føre ledningerne igennem taget. Hos mig (lev. Feiye) er det ikke lykkedes helt, læs utæt, vandet løber langs kablerne trods godt med silikone. Men de arbejder på sagen.
Så hvis montøren ikke har en helt sikker metode, så foreslå, at føre kablerne op og ind via rygningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis