Salg af sommerhus

Jeg håber, at det er det korrekt sted at spørge.

Vi har for 4 år siden købt et sommerhus sammen med mine forældre, hvor vi har 50 % ejerandel hver.

Mine forældre vil gerne sælge deres andel til os nu. Siden købstidspunktet er grundene i området i gennemsnit faldet 2.500 kr. per m2.

Vi har foreslået, at vi får en ejendomsmægler til at give et bud på, hvad sommerhuset er værd nu, og vi så betaler halvdelen af det beløb. Mine forældre derimod vil gerne have deres oprindelige indskud tilbage.

Hvad gør man normalt i sådan en situation?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah, hvad gør du nu, se du kan få en ejendoms mægler til at beregne prisen, det skal have temlig meget for. Og risicoen er jo at det vuderes til væsentligt mere end hvad i gav, så dine forældre i virkeligheden skal have mere end de investerede. Omvendt kan det selvfølgelig også gå, i disse trange tider er der sikkert ikke mange købere til et almindeligt sommerhus.
Jeg ville helt klart betale forældrene deres indskud tilbage. Du nævner at grundpriserne er faldet, men hvad med prisen på huset.
Og hvis man er optimist og tror på at vi går lysere tider i møde, rent økonomisk, så vil billedet måske være venst om 1-2 år, og så må du jo tage stilling til om du til den tid vil bruge indskuddet eller markedsprisen til regulering.
Hvis i ikke kan finde en løsning må I jo sætte huset til salg og dele lige over.
Held og lykke med det, og husk at et godt familieskab ikke kan opgøres i penge.

Bjarne

 

Man skal vælge sine forældre med omhu.

I bagklogskabens ulideligt klare lys, så skulle I have lavet en samejekontrakt, der fastlægger, hvordan en afslutning af samejet skal foregå.
Den brutale virkelighed er, at der er en risko ved at eje fast ejendom. Priserne kan gå både op og ned. Hvis I har købt i 2008 kan I meget vel have købt på toppen af markedet, og der kan -i finanskrisens skygge- være et betydeligt værditab. Om du vil tage dette tab på dig må du selv tage stilling til. I kan jo evt sætte huset til salg med en klausul om, at du ikke må købe de første 3-4 måneder, og derefter kun til udbudsprisen.
Du skal også være opmærksom på, om du kan få finansieret købet til den pris I finder frem til. Kreditforeningen har ikke spenderebukserne på for tiden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så hvis huset nu var meget mere værd i dag, ville de så også kun have det oprindelige indskud for deres halvdel??
Hvis huset var købt med henblik på at dele en evt. fortjeneste ved senere salg, må de også sluge deres af halvdel af værditabet hvis de vil ud nu.. det handler altså om hvad intentionerne ved huskøbet var, den gang i købte det!

Elektronikteknikeren
Det må være noget af et sommerhusområde, med det prisfald pr. m2 er det et fald på 2500000.- kun for en grund på 1000 m2.
Kunde godt tænke mig at høre prisen kun på grunden da i købte.
Men ellers kan i jo lave en frivillig auktion, så kan du byde på lige fod med andre. Men rigtigt som Bjarne skriver, om familien, har kun en så prøv at komme ud af det til alles tilfredshed.
Man kan altid få et sommerhus vurderet af en ejendomsmægler - gratis ;-)

Til info har mit sommerhus tabt ca. kr. 250.000,- i værdi de sidste 3 år - det er et hus ved den jyske vestkyst på 120 m2 - 300 m fra vandet - vurderet til kr. 2.850.000,- nu og kr. 3.100.000,- for 3 år siden. Det er så " papirpenge " - eftersom værdistigningen i årene før har været meget stor.

Jeg mener nu også at I skal prøve at finde en mindelig ordning - men det skader jo ikke at kende værdien på huset.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis