Gamle skorsten færdig. Hva så nu

Hejsa. Så fik vi endelig købt et hus og har fundet rigtig meget info herinde. Men har vist brug for lidt mere specifik end jeg har kunne finde indtil videre

Vi har købt et hus fra 1958, i gule sten med 2 plan og kælder. Vi vidste godt skorstenen trængte, men troede blot den skulle pudses op. Da mureren så var på taget sagde han den var færdig, at en pudsning blot var at forlænge det uundgåelige og en hård vinter ville tage livet af den.

Han sagde der var 2 løsninger en simple opbygning med nogle skorstenssten og så pudse den op. Ca. 15k. En muret udgave ville stå i 25k plus der skulle laves en inddækning.

Er det mine alternativer eller hvad syntes ?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det skorstenspiben du mener?

Hvad med resten af skorstenen?
Lad os få et billede, lyder godt nok dyrt for en nu muret pibe...
Oh jeg havde jo taget et billede af den eksisterende. Som jeg søger alternativer til. (obs det er den originale som huset var fedt med for 50 år siden)

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
ja, det er jo lidt svært at se meget ud fra det.

Men hvis ellers fugerne er nogenlunde på skorstenen, må den da kunne fuges om, og efterfølgende pudses, også på med ny topring.
Annonce
sorry må ud med det store objektiv i morgen. Men var selv på taget, og den er smadret havde nemlig blot bestilt en oppudsning. Der havde han kun set den fra jorden, da de så var deroppe sagde han at han godt kunne pudse den op, men mente at det var en midlertidig løsning der med garanti ville springe hvis der kom revne ved frost og så var det spildt.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Hvad fyre du med, er det oliefyr, af nyere dato, kan det godt være hårdt ved skorstenen, hvis der ikke er isokern, eller stålforing i.

mvh jens

Det er blot til brændeovn, men der har tidligere været oliefyr i huset, så mon ikke den har gået på den skorsten og så i sin tid. 

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
En skorsten er en følsom bygningsdel, som kan give problemer selv om den se sund ud, og jeg er enig med din murer i at der skal en ny skorstenspibe til.
Hans pris er i topklasse efter min mening.

Du kunne oveveje om det er prisen værd, for du kunne jo sløjfe din brændeovn i stedet for, da det varer mange år inden du har tjent udgiften ind, hvis du nogensinde gør det.
Dog skal du fjerne skorstenspiben til under tag som minimum, og det er der jo også udgifter til.
Hej Orla. Vi vil ikke sløjfe den, der er en brændeovn for hyggelig. Egentlig er det mere et spørgsmål om til de gode folk, hvad den bedst løsning er når nu den skal skiftes.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis