Gamle skorsten færdig. Hva så nu

Hejsa. Så fik vi endelig købt et hus og har fundet rigtig meget info herinde. Men har vist brug for lidt mere specifik end jeg har kunne finde indtil videre

Vi har købt et hus fra 1958, i gule sten med 2 plan og kælder. Vi vidste godt skorstenen trængte, men troede blot den skulle pudses op. Da mureren så var på taget sagde han den var færdig, at en pudsning blot var at forlænge det uundgåelige og en hård vinter ville tage livet af den.

Han sagde der var 2 løsninger en simple opbygning med nogle skorstenssten og så pudse den op. Ca. 15k. En muret udgave ville stå i 25k plus der skulle laves en inddækning.

Er det mine alternativer eller hvad syntes ?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Hejsa. Så fik vi endelig købt et hus og har fundet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis en simpel elementskorsten skal koste 15.000 kr så lyder det lidt dyrt med 25.000 for en opmuret!

For det der koster pengene er jo stiger og stillads, nedtagning af den gamle pibe og opslæbning af materialer til den nye!

Og skulle en rask muresvend mon ikke kunne opmurer sådan en på en enkelt dag?

Men på den andes side så handler det vel mest om prestige om den skal være muret eller ej! Piben! :o)

Gad vist om der er "ulovligt" at lave en udvendig ventileret metalbeklædning - nede på jorden. Og lige til at løfte op og skrue fast? .o)
Ja, den kan han godt murer op på en dag, hvis det bare er en glat simpel skorsten.

Ja, jeg har da set et par isokern efterhånden, hvor der bare bliver lavet en zinkkappe som passer udenom elementet, og det er jo en flot og holdbar løsning, som også nemt afvendes med en inddækning som passer inde under kappen.
Først af alt, tusind tak for alle jeres svar.

Men er lidt forvirret. Hvad burde en element skorsten koste? og hvad burde en muret koste. og er der andre løsninger, nu taler Koludabyg om en Isokern, er det en tredie løsning (Husk på jeg er helt blank i skorstens verdenen, beklager)

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Søg måske lidt på skorstene - så de blanke pletter udviskes! :o)

Men en murer koster nok ca. 4500 kr/arbejdsdag incl moms. Her i Århusområdet!

Skal han så opstille stillads, nedtage den gamle pibe, opstille en ny, incl. inddækninger og ligge tagstenene pænt på plads igen - incl. understrygning måske - og rydde lidt op efter sig - så ta'r det vel et par dage.
Og hvad kan en elementskorstenspibe mon koste? En 4 - 6 tusinde. Så er de 15.000 kr ved at være brugt!

Men nu er det jo en GDS side denne her - så du kan jo selv bryde den gamle skorstenspibe ned - og køre den på dumpen. Og lave et stillads som muresvenden kan accepterer.
Hej Sitting bull. Tak for vink med vognstang... Jeg googler lidt. Men tak for svar allesammen.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Annonce
Jeg set mange stedet at folk beklæder deres skorsten med en zink. ser super godt ud.. ville det ikke være en mulighed...
Nå vil da lige lukke min egen tråd. Fik styr på de gængse udtryk og fik bestlt en flot muret skorsten med zink inddækning

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis