Hjemmelavet bordplade lakeret forkert?

Hej!

Mit problem handler ikke om hvordan jeg skal starte med at lakere, men hvordan jeg skal afslutte med at lakere (eftersom jeg måske har gjort en dårlig start).

Jeg har arbejdet på at lave et træbord, ud af nogle gamle gulvbrædder. Gulvbrædderne er kernetræ af fyr, og de er blevet limet sammen, rettet til og høvlet/slebet. 

Efterfølgende har jeg givet det et par lag "grunder", med lidt hvidpigmentering i. Dertil har jeg tilføjet lak over et par gange. 

1. gang kom der små luftbobler i lakken når den tørrede.

2. gang sleb jeg de tidligere luftbobler ned, og gav den lak igen - stille og roligt (troede bare jeg kørte for hurtigt på.

3. gang gav jeg de nye bobler en gang mellem-slibning (igen) og gav lak.

Nu er der stadig bobler. Hvad kan jeg gøre for at rette dem ud, og få et "afsluttende" lag uden bobler?

Mine værktøjer har været svamp til grunderen, lille malerrulle til lakken. Jeg har brugt GoLak glans 70, og påført det ved stuetemperatur.

Help, please? 

Mvh Esben

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flot bordplade, ærgeligt at lakken driller-

Måske du skal prøve, at påføre med pensel, så du kan "stryge" det på, en rulle svupper jo en del op i lakken.
mvh jens
Aha, så tykkere lag er faktisk bedre end tyndt..? Det var jeg ikke klar over.

Tak for komplimenten, jeg er også selv ret glad for det. Skal lige finde et par stole til det

Jeg bruger en rulle, da jeg gerne vil undgå hår fra pensler i lakken (måske det bare var den pensel jeg havde derhjemme, der var ret dårlig). Er der andre alternativer? Jeg tænker ikke umiddelbart en svamp kan bruges, da den vel bare suger al lakken til sig?
svamp ved jeg ik om er godt,, så tyk skal lakken heller ik lægges på,, men rullen må ikke være for kort i luet, er min erfaring for så " rummer" den for lidt lak til af det kan nå a løbe sammen inden det begynder af tørre,, lakken har jeg selv lakeret med den er fin
Super! Lige et sidste spørgsmål inden jeg begynder at lakere igen. Når jeg mellemsliber/sliber i luftboblerne så de bliver åbnet, kommer lakken da til at dække dem og fjerne sporene af dem, ik? Der skulle helst ikke være synlige luftbobler nedenunder bagefter (men hvis alternativet er at fjerne det hele igen og starte forfra, bliver det sådan). Hvad vil i tro?

Jeg anvender i øvrigt sandpapir grad 150. 
Annonce
hvis du sliber så bordpladen er helt glat og lækker,, så vil du have fjernet de bobler,, også er det bare af lægge et lag lak mere på,, husk ik tøre rundt i lakken,, hæld to baner lak på pladen, på tværs af årene i træet, og rul på langs med årene,
hej. Har før lakeret med en plysrulle. Den giver ikke så meget luft, men ville nok vælge pensel.

mvh

varmetossen

Hej.

Har for nyligt lakeret en ubehandlet fyrretræsbordplade jeg havde fået lavet i specialmål.

Den fik så ingen grunder men 3 gange vandbaseret mat lak med en lille korthåret rulle.

Ikke antydning af luftbobler - kan det være grunderen og lakken der ikke kan arbejde sammen ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også