Solceller på et tag der har ensidig hældning mod NØ

Hej Alle
Vi har et hus med en stor tagflade (160m2). Den har ensidig hældning mod Nord-Øst og hælder kun 5.7 grader. Så bottomline er vist at tage hælder mod det forkerte verdenshjørne, og hældningen er lav :-)

Jeg har ladet mig fortælle (af ikke fag-folk) at man sagtens kan komme paneler på dette tag hvis det bare er tyndfilms solceller. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, og jeg kan kun læse at tyndfilms solceller specielt anbefales til tage, der vender mod Ø eller V, da de er bedre til indirekte stråling.

Nogen der har forstand eller erfaring med dette?

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når taget ikke hælder mere, kunne du jo sætte dem i ca. 45 gr. og lade dem vende syd/vest.

Det bliver nok ikke så kønt, men det er det som regel ikke, med solceller på taget.

Mvh jens
Det ville jeg helst undgå da jeg netop gerne ville bevare de rene linjer ved huset :-) jeg ved godt at solceller skønner lidt men taget kan vi ikke se op på fra grunden - dog ville vi kunne se panelerne hvis man rejser dem op i fx 45 grader modsat taghældningen.

Andre?
Mvh Lars

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Hvis du har en flade mod nordøst har du vel også en flade mod sydvest???

Ellers kan du bare ligge solcellerne på stativer i 0 grader, så giver de stadig omkring 86% af max.. så skal der kun et par ekstra paneler til så giver det stadig som et anlæg i perfekt vinkel mod syd.
Som skrevet så har huset ensidig hældning så ingen tagflade mod SV. http://www.nythjem.com/inspiration/inspiration/eksterioer/
Her kan huset ses. Tror det er billede 8 hvor man kan se taghældningen ret præcist.
Hvis man sætter paneler op i 0 grader så kan de vel ikke rense sig selv??

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Der står noget om ydelse i forhold til placering her :

http://www.elfrasolen.dk/Support/Solcellemoduler/Solcellemoduler_3.htm

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg har godt set de oversigt billeder/skemaer flere steder, men alle stoppe ved ca. 20 grader hældning og tag mod øst. Så man kan ikke rigtig fornemme hvordan det må være mod NØ.

Da taghældningen kun er ca. 6 grader burde det aldrig være i skygge da solen om vinteren står ca. 12 grader over "jorden", og så var det netop tyndfilms solceller der skulle være bedre.

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Tyndfilmsceller er væsenligt større ( arealmæssigt ) end både monokrystallinske og polykrystallinske. Og ( uden dokumentation ) jeg har ladet mig fortælle at tyndfilm slides hurtigere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Arealmæssigt gør det mig ikke noget, da vi ikke kan se op på taget fra grunden. Det skal selvfølgelig bare være i orden og producere ordentligt, ellers ryger idéen lidt. Man kan også bruge meget el de kommende 10 år før de 150.000 er tjent hjem igen - og hvem ved måske er der langt bedre og billigere alternativer til den tid

Er dog stadig lidt lun på tanken ...

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Du har nok lidt halvtravlt så.....

der kommer et lovindgreb snart, der forringer vilkårene for solcelleanlæg.

Derfor har jeg lige bestilt mit - et almindligt monokrystallinsk anlæg - jeg har nemlig en pragtfuld 30gr. tagflade direkte mod syd :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

hehe. jeg har godt hørt det her til aften i TV... jeg afventer lidt tilbagemeldinger fra et par firmaer - så må vi se om det kan nåes inden lovforslaget bliver vedtaget

Fedt med et perfekt tag

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis