Solceller på et tag der har ensidig hældning mod NØ

Hej Alle
Vi har et hus med en stor tagflade (160m2). Den har ensidig hældning mod Nord-Øst og hælder kun 5.7 grader. Så bottomline er vist at tage hælder mod det forkerte verdenshjørne, og hældningen er lav :-)

Jeg har ladet mig fortælle (af ikke fag-folk) at man sagtens kan komme paneler på dette tag hvis det bare er tyndfilms solceller. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet, og jeg kan kun læse at tyndfilms solceller specielt anbefales til tage, der vender mod Ø eller V, da de er bedre til indirekte stråling.

Nogen der har forstand eller erfaring med dette?

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Hej Alle Vi har et hus med en stor tagflade... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af DrKoch på 04 okt 2012 19:13
Arealmæssigt gør det mig ikke noget, da vi ikke kan se op på taget fra grunden. Det skal selvfølgelig bare være i orden og producere ordentligt, ellers ryger idéen lidt. Man kan også bruge meget el de kommende 10 år før de 150.000 er tjent hjem igen - og hvem ved måske er der langt bedre og billigere alternativer til den tid

Er dog stadig lidt lun på tanken ...
der er også noget med vægten med tyndfilm man skal tage højde for, kiggede et sted de både havde tyndfilm og mono solpaneler, der stod et 6kwp anlæg med mono til 500 kg, og et 6kwp tyndfilm til 1500 kg. det betyder jo også noget med hensyn til taget..


Ifølge denne kan du faktisk opnå en fornuftig virkningsgrad hvis du kan montere dem vandret


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er mange ting der spiller ind på solcellerne, specielt når der er risiko for skygge på dem, de fleste solcelle er i panellet forbundet i serie. Det betyder at der ikke kan produceres mere strøm end hvad den enkelte celle producere. Så når du har en hældning væk fra solen er der større chance for skygge på dele af cellerne, hvormed produktionen for hele anlægget nedsættes betragteligt. Jeg har ikke noget data for dette, men hvis du skal have solceller ville jeg minimum sørge for at placere dem vandret. Eller evt. se hvor stor en hældning mod syd vest du kan tillade dig uden at du ser cellerne fra grunden. Her kan du jo selv lave en model og stille op og se hvornår det genere dig.
Men min helt personlige mening er at det er spil af "energi" af producere et alt or stort anlæg for at placere det dårligt.
Desuden(igen uden data) er der brydningsindekset at tage højde for, altså med hvilken vinkel alt lys bliver reflekteret ud igen, så inden rammer ned i solcellen og giver energi. Så om vinteren har du 6° indfald på cellen til middag, så der er lille chance for at solen kommer igennem og giver energi og stor risiko for skygge tror der er meget store perioder hvor dit anlæg ikke producere energi, hvis du placere det med hældning mod NØ.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Tabellen på:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Solcellemoduler/Solcellemoduler_3.htm
Viser at vandrette paneler giver 86 % af det optimale, kan de monteres vandret på dit tag?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis