Flække terrassebrædder

Hej alle gør-det-selv'ere.

Jeg er i gang med projektet 'gør-det-selv-garagerulleport'.

Jeg har en del terrassebrædder til overs - dem vil jeg bruge som 'lameller' i rulleporten. Men jeg vil gerne flække dem på langs, så der bliver flere af dem og det bliver lettere for motoren at køre porten op. 

Brædderne er 95mm høje og 22mm tykke. Længden er 2m40. 

Jeg kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan jeg får dem flækket. Hvordan ville I gøre det?

Andre idéer i forbindelse med projektet er i øvrigt meget velkomne.

Tak på forhånd.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Hej alle gør-det-selv'ere. Jeg er i gang med... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den helt rigtige måde er at flække brædderne på en ordentlig stationær rundsav eller båndsav. Og derefter en tur igennem tykkelseshøvlen

Den stationærer rundsav "spiser" en 3-4 millimeter ved savsnittet! En båndsav måske kun 1-2 mm. Men en båndsav skal være pivskarp for ikke at "slingre" ved så højt et snit!

Rent bortset fra at 8-10 mm tykke fyrbrædder slet ikke er velegnet til det formål som omtales. Egentlig er 8-10 mm tykke fyrbrædder vist slet ikke egnet til noget som helst! :o)
Hej Njord,

tak for idéen. Det er kanske den bedste løsning, at leje en tykkelseshøvl, når man nu - som Sitting Bull understreger - alligevel mister en del ved saven.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Hej Sitting Bull,

igen tak for input,

når jeg hører dine reservationer omkring tykkelsen - eller 'tyndelsen' - på brædderne bliver jeg overbevist om at det ikke er en god idé at flække dem på midten - uagtet at der er tale om et eksperiment. Så det tager jeg til mig, og se mig omkring efter en tykkelseshøvl så jeg kan smide noget vægt af brædderne på dén måde.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
spørgsmål: Vil sådan nogle frene, som terrassebrædder i fyr er - ikke komme til at vride sig ad h... til, når de kommer op i halv tykkelse og tørrer.
Jeg vil da foreslå, at lave 5 øl-bænke af træet og købe noget rigtigt beklædning ... så er du også færdig i morgen!

 

Hej Uldal,

det er et godt spørgsmål du stiller - jeg har ikke erfaring med det. I og med at der i bund og grund er tale om en eksperiment var jeg villig til at forsøge mig frem med terassebrædderne, som jeg alligevel havde til overs, med den indstilling at jeg ville skifte dem ud efter en stund hvis det skulle vise sig at blive ikke særlig godt. Er det et retorisk spørgsmål, du stiller? - har du erfaring for at terrassebrædder á 15-16 mm. tykkelse, 2m40 lange, vil være helt og aldeles uegnet til formålet?

Når du skriver "rigtig beklædning", hvad går dine tanker så i retning af? Jeg er helt sikkert frisk på at se mig om efter en anden slags beklædning (prisen alt andet lige...) hvis du har et godt råd til mig. På forhånd tak.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Annonce
min erfaring, efter at have lagt en del træterrasser (dog mest i 25x120) er, at fyrretræ krummer på den "flade led", jo længere de er. Fyr har naturligt en del knaster, og her udfordrer du, efter min mening, skæbnen, idet de mere eller mindre bliver en del "bærende" når du flækker brættet. Desuden må du pudse savesiden, så du får et plant anlæg. Derudover kommer udfordringen under savningen, hvor du vil opdage, at træ er et levende materiale og at brædderne kan og har en "proptrækkereffekt", dvs de snor sig.
Med rigtig beklædning mener jeg, plademateriale. Jeg formoder det er en port med fast ramme, du har. Her ville jeg beklæde med gavl-krydsfinér, eller malet aluminium. Hvis du vil have en "arbejdsfri" træeffekt, kunne Ivarplank, måske være en idé, men porten bliver tung så. Jeg har s elv lavet en øl-bænk af rester fra en terrasse, til stor fornøjelse for naboer.

 

Hej uldal,

jeg takker mange gange for de værdifulde informationer. Tak for det,

mvh. Morten

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Hej igen,

jeg tænkte at I måske var nysgerrige efter hvordan det gik. Well, fornuften og jeres gode kommentarer sejrede, og jeg fandt en brugt vippeport på dba som min fætter hjalp med at sætte i.

Så sådan gik dét.

Hov, i øvrigt, jeg har tænkt mig at isolere den træ-garage som porten sidder i. Er der nogen der kan huske om man sætter damspær op i sådan en situation, og i så fald, i hvilken rækkefølge: er det...

- indendørs beklædning - isolering - dampspær - vindpap - yderbrædder

eller

- indendørs beklæning - dampspær - isolering - vindpap - yderbrædder

Mvh. Morten

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Dampsærren skal sidde på den varme side - altså inderst hvis du påtænker at varme garagen op. Hvis du ikke påtænker direkte at opvarme i større stil, vil jeg dog mene det ikke er nødvendigt med en dampspærre.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg på 08 nov 2012 20:44
Dampsærren skal sidde på den varme side - altså inderst hvis du påtænker at varme garagen op. Hvis du ikke påtænker direkte at opvarme i større stil, vil jeg dog mene det ikke er nødvendigt med en dampspærre.


Hej Jens,

det er noteret, med stor tak.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også