Flække terrassebrædder

Hej alle gør-det-selv'ere.

Jeg er i gang med projektet 'gør-det-selv-garagerulleport'.

Jeg har en del terrassebrædder til overs - dem vil jeg bruge som 'lameller' i rulleporten. Men jeg vil gerne flække dem på langs, så der bliver flere af dem og det bliver lettere for motoren at køre porten op. 

Brædderne er 95mm høje og 22mm tykke. Længden er 2m40. 

Jeg kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan jeg får dem flækket. Hvordan ville I gøre det?

Andre idéer i forbindelse med projektet er i øvrigt meget velkomne.

Tak på forhånd.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville absolut bruge bordrundsaven ;-)

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej LuneLund,

tak for hutigt input,

det er at dele de 22mm i 2, jeg mener :-) Båndsav har jeg gået ldit og tænkt på, men jeg kom i tvivl om det ikke kan blive et varierende snit jeg får når der skal bakses med brædder i længden 2m40 - har du erfaring hermed?

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Hvad er det for no'en terrassebrædder! Hårdt eller blødt. Træ!

Og har du en rund- eller båndsav?
Har desværre ikke erfaring med båndsaven, kun set videoer på YouTube  

Snittet skulle nok kunne laves lige, men det kræver jo en ordentlig opstilling

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Annonce
Det er blødt træ - fyr. Jeg har en rundsav der kan tage op til 5 cm - så jeg kunne måske køre et bræt igennem á 2 omgange, men tænker det kan komme til at se skidt ud på midten.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Jo, du har nok ret heri - at have en form for "rækværk", i mangel af bedre betegnelse, der kan sørge for at brættet saves igennem på samme bredde, uanset hvor langt brættet er. Jeg har en lignende ting til min kap-sav - det kan være at den med lidt modifikation kan påsættes rundsaven, jeg har.

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Fyrrebrædder på 10 mm!! Jeg vil tro de revner meget hurtigt når de bliver udsat for vejr og vind.

Hvis man alligevel skulle prøve ville jeg lave en opstillling der gav en sprække på 22 mm foran og bagved rundsav/båndsav, som styrede brædderne og man kunne skubbe brædderne ind igennem.

Båndsaven vil klart være det bedste valg. Det er hårdt arbejde for rundaven at save 45-50 mm træ på langs, og det er nok svært at få snitte helt pænt.

Venlig hilsen

Jens

Hej Æblebjerg,

tak for input,

det kan snildt tænkes du har ret mht. vind og vejr. I første omgang ville jeg bruge disse, dersom jeg alligevel havde dem til overs - så der er ikke mange kroner spilt på at føre eksperimentet ud i livet og ser hvordan det går, med al behørig træbeskyttelse m.v....

Båndsaven lyder mere og mere som det mest optimale til formålet.


-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Når du har brædderne i overskud og gerne vil bruge dem, men have den gjort lettere, så vil jeg da overveje den løsning at du i stedet høvler med ned med tykkelseshøvlen. Så¨får du mindre vægt og ender med en tykkelse på fx 15-16mm

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også