Behandling af bøgeparket

Hej LDS

Jeg står med et gammelt bøgeparket, hvor der ligger et tyndt lag slidt lak på. Denne lak er jeg gået igang med at fjerne og vil derfor gerne bede om lidt vejledning til efterbehandling.

Det drejer som en entre, stue og soveværelse, hvilket går at gulvet er ret udsat mht. trafik og anden belastning. Jeg ønsker et lyst og mat gulv, men stadig et (næsten) vedligeholdelsesfrit gulv.
Har flere bekendte der har lud- og sæbebehandlede gulve, men den løsning har jeg hørt ikke skulle være optimal på et bøgeparket da de små stave har lettere ved at slå sig, ifht. de brede stave der oftest ses ved gulve i fyr.

Jeg er derfor mest interesseret i lak, da det opfylder mit krav til vedligeholdelse, samt ikke påvirker gulvet med samme fugtighed.
Er der nogle der er dybt uenige med dette?

Da jeg ønsker et meget lyst gulv har jeg hørt det bedste er at lægge to lag hvidlak og derefter et lag klar mat-lak. Nu begynder jeg så at komme på dybtvand, for hvilken hvidlak skal man vælge og hvordan er den at arbejde med?
Skal det øverste lag lak været med UV-filter eller giver de underliggende lag nok beskyttelse til træet, så det ikke gulnes?

Hvem forhandler denne lak til en fornuftig pris og hvor meget skal man forvente at bruge?

Håber nogle har den færdige recept på et flot, pænt, lyst bøgeparket 

På forhånd tak!
Hej LDS Jeg står med et gammelt bøgeparket... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig oplevet grønne aftegninger på gulvet når jeg laver denne behandling,, det du fik fortalt med af grunde med alm matlak, er rigtig,, ellers vil du opleve af den hvidelak vil ligge uens på gulvet,, men du skal stadig være opmærksom på af du får lagt den hvide lak på i tilstrækkelig mængde så den kan rende sammen, det "svære" ligger i af få kanten a gulvet langs paneler samme farve som hele gulvet,, da du pensler langs paneler og ruller på resten,, ellers er der muligheden i indfarvning med gulvolie,, og to gange toplak på,,, hvis du vælger båndpudser og excentersliber,, er det vist bare af ønske god arbejdslyst,, sørg for ikke af spare på sandpapiret,,
@Araknomani

Hvad endte du med? Jeg står i selvsamme situation med mit bøgeparket fra 60'erne - dog skal jeg have en professionel til at gøre det. Én gulvmand har sagt, at han ikke laver lud+lak løsningen, da han har haft dårlige oplevelser med denne kombination (kan se på Trip Traps hjemmeside, at de også pointerer, at man skal vaske grundigt efter, når man har givet lud førend man giver lak - og gulvet skal selvfølgelig været tørt inden lakeringen- og hvis man har en gulvmand ude en enkelt dag, hvor meget bliver der så vasket af og tørret inden de giver det lak? Hmm synes det er svært - jeg vil virkelig gerne have den lyse farve fra luden og holdbarheden fra lakken!

Ham gulvmanden som ikke laver lud+lak har foreslået 2xhvidpigmentert lak + 1xultramat - men er bange for at gulvet så ikke bliver lyst nok!

Nogen der har erfaring med bøgeparket 2xhvidpigmentert lak + 1xultramat mat? Og evt. kan sende et par billeder?


Jette, Lyngby
Kan kun tilføje, af jeg har ik haft problemer, med lud og lak løsningen, uanset om det er fyr, bøg, eller egetræ,
Hvis du vælger 2 x hvidlak, og 1 x ultramat lak, får du ikke samme udsene som lud+ lak.
men jeg har ingen billeder du kan se, så det hjælper dig nok ikke meget Jette.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også