Slibemaskine til trægulv

Hej LDS 

For første, men nok ikke sidste gang, ønsker jeg lidt råd og vejledning til behandling af gulvet i min lejlighed.

Det drejer som om tre rum (i alt 34 kvm) med lakeret bøgeparketgulv, der skal have slebet den gamle lak af og lysnes.

Spørgsmålet går derfor på brugen af maskiner ved afslibningen. Rummene er så små at de store maskiner, som fx en rondelsliber, knap vil kunne køre fra side til side.
Jeg har derfor tænkt mig at bide i det sure æble og lægge mig på knæ med en god båndpudser, påført korn 60 og slibe. Dernæst slibe efter med en excentersliber for at opnå en ensartet overflade, inden hvidpigmenteret lak påføres.

Vil I stærkt fraråde mig at begynde på dette projekt, eller kan det godt lade sig gøre med et fornuftigt resultat at slibe et tyndt lag lak af med hhv. båndpudser og excentersliber?

Såfremt ideen ikke er helt skidt, kunne jeg godt tænke mig at høre, om i hælder til at leje en lækker Makita båndpudser/excentersliber eller købe den billige og smide den væk når projekter er overstået?

Hvis I har gode tips og tricks til projektet hører jeg meget gerne fra jer! 

På forhånd tak!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Araknomani.

Det er et stort stykke arbejde du begynder på, & dernæst vil dine bånd også 60ere lukke til meget hurtigt, men ja det kan selvfølgelig lade sig gøre på den vis.

Du kunne måske løsne lakken ved at bruge gl. dags brun sæbe den faste som også kan bruges til at afsyre gl. møbler, smør et jævnt lag på hele gulvet & dæk af med plastik i nogle dage til lakken har løsnet sig.

Hvis ikke alt lak er løsnet gen-tar' du processen.

Eller købe kaustisk soda blandet med tapet-klister, lige så godt som div. andre lak fjernings midler, bare meget billigere. Husk brug af sikkerheds udstyr som handsker og briller,hvis du vælger sidste mulighed.

Vask gulvet når lakken er skrabet af og vent til det er knas tørt inden du begynder at slibe, ville selv begynde med at slibe diagonalt og slutte af med at slibe langs årene i gulvet, med finere og finere sand-papir.

Om du vælger at købe eller leje er vel et spørgsmål om hvad du selv synes, du kunne måske få brug for de to maskiner senere til andet.

Men forhør hvad det vil koste at leje/eje. Har selv en hånd-båndpudser fra Aldi som er billig og stadig virker efter hensigten, har brugt at puste den ren for støv gentagende gange, jeg tro det hjælper på hold-barheden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis du ikke er meget sikker på hånden, så glem båndsliber, et lille vip og du har et langt spor i træet.
Et godt bud ville være en Festool Rotex, som kan slibe på 2 måder . Grov !! Roterende næsten uden excentervirkning og til finpuds med.
Effektiviteten øges kraftigt med støvsugertilslutning. Og så har Festool det absolut i særklasse bedste slibepapir.
Mit svar er ikke teori, jeg har hørt, jeg har selv en.
En billig excentersliber er overhovedet ikke sammenliglig.
Men den koster jo en del.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis