Indermur buer ind mod hulmur

Hej,

Står med lidt af en udfordring.
Vi har lige fjernet gamle masonitplader fra indervæggene i vores gamle murede hus fra 1905. Det viser sig nu at indermuren på et mindre stykke af 1 meter i længden buer udad, ind mod hulmuren. Buen er dybest lige ved en vindueslysning, og aftager gradvist over en meter ud fra lysningen.
De har tydeligvis også været sådan da masonitpladerne blev monteret, for der var korrigeret for denne udbulning.

Jeg fik desværre ikke taget billeder i farten, og kommer ikke ud til huset før weekenden.Vi skal til at pudse vægene, så jeg vil godt have gjort noget ved problemet med det samme.

Skal man bare lægge et godt lag puds på, der også stabiliserer?
Det bedste ville selvfølgelig være at mure indervægen op igen på dette stykke, men det er jo en større operation.

Det skal lige noteres, at vægen i top og bund står i lod. Buen er kun midt på vægen.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Hej, Står med lidt af en udfordring. Vi har... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det sjovt det der med cement og gamle huse. Alle steder man læser på nettet, står der der ikke er cement i huse fra bl.a. 1905.
Mit er fra 1900... Nu har jeg spurgt 3 gamle murer ad, de påstår alle der sagtens og formentlig er lidt cement i et hus fra 1900. Den ny udlærte murer, siger det er der ikke. Det sku svært at finde ud af hvad man skal tro på. Men har selv valgt kalkmørtel til at fuge mit med...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af ktm på 04 okt 2012 16:10


Arrrh KTM

det var nu ikke nær så slemt som medierne først råbte op om, og det står da endnu

http://www.kristeligt-dagblad.dk

nå ja selv om jeg nu bor på Bornholm, holder jeg mig da informeret om min gamle dåbs og konfirmations kirkes tilstand

(jeg ved ikke om det kun er mig der er har problemer med link her inde men her er hele linket hvis det er http://www.kristeligt-dagblad.dk/ar...kke-sammen  )

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

KTM, personligt tror jeg ikke der nogle "morderne" huse der står i 500 år, men der er mange af de gamle bygninger der er lavet uden brug af cement, der står i flere hundrede år - cement er noget "nymodens" noget - der passer til den bygge stil der startede for 60-70 år siden - men tror ikke de huse/bygninger står i 500 år som den kirke du henviser til.

Er sikker på at man skal fortsætte i samme kvalitet som bygning er startet på, blander man tingene - så holder det ikke - har godt nok kun godt 40 års erfaring men det er nok til at udtale mig vedr. dette-

Lidt uden for trådens spørgsmål, håber ikke at det ødelægger.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Overdrivelse fremmer forståelsen og debatten!!

Med venlig hilsen
ktm

 

ok at det var et drillende indlæg, overså jeg :-) god weekend.

Kun en tåbe frygter ikke haven
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis