Vandre rygsæk

Hej experter

Jeg har i mange år været på jagt efter den ultimative bedste vandre rygsæk, men jeg har endnu ikke fundet en der kan imøde komme alle mine krav. Derfor har jeg nu bestemt mig for, at jeg selv kan lave en der er bedre end alt andet  

Men jeg kommer nok til at skulle bruge lidt hjælp

Er der nogen af jer, det kender til nogle opskrifter til vandre ryksække? Eller måske bare til de enkelte detaljer? Det kunne være detaljer som en smart måde at lave stropperne, et godt trick til låget eller hvordan man laver rammen...

Jeg har fundet masser af opskrifter til "normale" rygsække, men det er altså ikek det jeg er på jagt efter. Det eneste jeg har fundet der er lidt i, er denne hjemmeside
http://www.backpacking.net/

Men jeg er sikker på at der er nogen her ude, der ved meget mere end mig, så jeg hører gerne fra jer
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke hvor du har fået den ide, at der findes een rygsæk der er verdens bedste.
Den ideelle konstruktion af en rygsæk afhænger da helt af hvad den skal anvendes til.
Skal den bruges som dagstur-/klatre/skisæk vil mange nok gå efter en kropsnær sæk uden stel der kan holde en 5-10 kg og med kompressionsmulighed. Er det en langturssæk skal den vel holde en 20-40 kg og indbygget stel vil nok give mening i koldere klima, mens eksternt stel vil være godt i varmt klima.
Skal den bruges i vildmark og lignende vil de fleste nok vælge en med eksternt stel, der er egnet til 40 kg +.
Jeg forvendter heller ikke at der er een ultimativ, der kan bruges af alle mennesker, da alle har forskellige kropsbygning og interesser. Og jeg regner heller ikke med at det er nok for mig kun at lave en rygsæk, da jeg både skal bruge en til løb og en til vandre ture (regner med at det bliver to forskellige tasker), og en størrelse daypack og en størrelse overlev-i-naturen-i-en-uge.

Af samme årsag regner jeg heller ikke med at jeg kan finde een opskrift, som jeg kan bruge. I stedet for regner jeg med at skulle samle inspiration fra flere opskrifter og blandt de rigtig mange rygsække jeg efterhånden har fået samlet sammen, og ud fra det stykke en sæk sammen, der passer til mig.

Mit største problem med alle de tasker jeg har købt og prøvet er, at de generelle ikke er lange nok. Jeg er ret høj, og min ryg er 62cm lang. De fleste commacielle rygsække (læs: jeg har fundet/købt), der findes i en størrelse for lange rygge, er kun beregnet til 56cm lang ryg.

Jeg har en helt fantastisk god rygsæk, en tasmanian tiger (http://intranet.tatonka.com/infosys/php/artintt9.php?7600_TT%20Pathfinder) som er designet til 61cm ryg, og det er helt vildt hvor godt den sidder på min ryg, i forhold til alle de andre jeg har. Tilgengæld er adgangen til ting i rygsækken ret ringe. Jeg vil jo gerne kunne ha alt mit kammeragrej med, og kunne få adgang til blitz og objektiver, og at ha kamera grej i sidelommer eller låget er ikke en mulighed.

Og derfor regner jeg med at jeg kan lave een rygsæk, der er bedre end alt andet der findes
Prøv lige wolf camper i nordjylland. De har alt muligt til trekking

 

Fedt projekt du har gang i =)
Husk at tage billeder undervejs i projektet!
Jeg har kigget lidt på en svensk hjemmeside www.andersj.se
Han har lavet rigtig mange ting- ink en rygsæk. Der er mange gode billeder der viser hvordan han har gjort.
Du kan også spørge inde på outsite.org Det er en side med en masse friluftsfolk. De har en masse gode ideer =)
Pøj pøj med projektet!

Så! Nu mangler vi bare det sidste. Brugbart udtryk på et hvert tidspunkt i et projekt.

Ja, jeg syntes også selv det var en god ide da jeg gik i gang, men jeg er desværre ikke kommet meget videre med det. Hoved årsagen er nok, at jeg har haft alt for mange andre gode ideer

Men en anden vigtig grund er, at jeg har fundet en rygsæk der faktisk er ret god. Det er lowepro protrekker AW600. Ryggen på den kan justeres på til 60 cm (Hviklet er ganske ok). Man kan faktisk godt justere den lidt længere end det, men så bliver hele tasken ustabil og kommer til at hænge for lang bagud. Så efter min vurdering fungere den bedst i størrelse 60 cm.

Set fra den lidt mere negative side, er det stadig meget langt fra den ideelle taske, så mit eget taske projekt er ikke helt droppet endnu. Bl.a. er den MEGET bred (jeg er ikke helt lille, og den er vidst bredere end jeg er), lynlåsene er ikke den bedste kvalitet, og adgang til grejet i tasken kræver at jeg ligger rygsækken på jorden (som her i Danmark jo som bekendt ikke altid er tør) med den side jeg skal have ind imod ryggen, ned ad.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis