Fjernvarme for dummies...

Halløjsa!

Fjernvarme-uniten står på en indstilling, der skulle svare til en udendørstemperatur på under frysepunktet. Radiatorerne står på fuldt skrald. Og jeg fryser ikke. Men jeg sveder heller ikke, og jeg har da en striktrøje med høj hals på, og jeg tænker, at det godt kan gå hen og blive en lang og kold vinter. Der er nye vinduer i hytten, men jeg synes, at radiatorerne kunne spytte noget mere varme ud.

Radiator-tjek er ikke-vel overstået. Huset er i tre etager plus kælder, jeg har adgang til kælder (uden radiatorer, men med gulvvarme som pt. er slukket) og 1. og 2. sal. Alle termostater lader til at virke - nogle efter at jeg har hjulpet dem lidt på vej. Radiator i badeværelset på 2. sal er cirka lige så elendig, som den altid har været. Den er håndlun på en god dag og iskold på en dårlig. Den lader til at være øverste punkt, og jeg kan tømme luft af den hver dag. Det betyder så også, at der jævnligt skal vand på systemet - måske en gang i ugen. Den er irret bag termostaten - skal jeg være bekymret over det?

De to øvrige på 2. sal virker ok uden at være prangende. Alle tre har tilløb, der er lige så fesenlunkne som de selv. Kan jeg tage dette som tegn på, at radiatorerne er ok, men at der sker noget undervejs, der sænker temperaturen?

Fremløbstemperaturerne virker også meget håndlune på 1. sal. Den bedste radiator er placeret i soveværelset. To i køkkenet, lille fis i den gode ende uden at være prangende, og den under vinduet er ringe. Den HAR været god, men stod lidt af sidste år. Den er en nyere model, tror jeg, hvor udluftningsventilen ikke er den, man knækker nøgler i, her ligner det en skrue, og vandet er aldrig kommet væltende ud af den, i stedet har den kunnet byde på et stille dryp, og hvis jeg satte min finger på, kunne jeg mærke, når der kom luft ud. Nu sker der ingenting, når jeg drejer - hvad kan jeg gøre ved det?

Underboerne på stueetagen er sådan nogle, der får penge tilbage i varme, og de går i shorts hele vinteren. Jeg tvivler på, at deres radiatorer bliver tændt ret meget før tæt på jul. Jeg har ikke luftet dem ud i denne omgang. Kan den manglende brug af radiatorerne i stueetagen betyde noget for resten af systemet?

Fremløbstemperaturen er vist nok 67, og afkølingsgraden ligger og roder liiiige omkring de 25. Jeg er ellers overrasket over, hvor lidt vand der er på anlægget, jeg tror ikke, der er en hel spandfuld (forkalkning af rør?) Sidste år lagde jeg gulvvarme i kælderen. Jeg prøvede i en periode at lukke af for det (og det er også koblet fra nu) for at se, om det var det, der stjal effekten, men det gjorde ingen forskel. Jeg har tømt snavssamleren på anlæget og prøvet forskellige indstillinger på pumpen, senest på III. Hvad skal jeg så gøre nu? Altså ud over at ringe til en VVS og sige, at han skal komme og skifte hele skidtet i går 

mvh. tina



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo svært at sige, umiddelbart virker det som om der bare er for lidt tryk på anlægget, specielt hvis vandet kun pibler ud i små dråber ved udluftning, og pumpen ellers kører som den skal.

Det er klart at med meget lille gennemstrømning, så bliver radiatoren bare aldrig rigtig varm, den smule vand der kommer frem, bliver så hurtigt afkølet, at det mere eller mindre er uden effekt.
Wauv... respekt for en omhyggelig dame med logikken nogenlunde i behold og humoren er til at få øje på

Den er en nyere model, tror jeg, hvor udluftningsventilen ikke er den, man knækker nøgler i, her ligner det en skrue, og vandet er aldrig kommet væltende ud af den, i stedet har den kunnet byde på et stille dryp, og hvis jeg satte min finger på, kunne jeg mærke, når der kom luft ud. Nu sker der ingenting, når jeg drejer - hvad kan jeg gøre ved det?


Hvis der ikke kommer vand ud, er dte måske fordi der ikke er noget vand...? 95 % af alle vandfordelingsproblemer skyldes luft og dermed inddirekte også vand!
Tjek vandtryk og luft ud, sluk pumpen mens du gør det.. og luft dine radiatorer ud til der står en stråle (STRÅLE) ud af luftskruen og du må gerne tappe 1/2 liter og sprutteriet holder op. Fyld op løbende ved behov og efterfyld til trykket er 1,5 bar når du er færdig. Tænd så for pumpe igen og stil hastigheden ned på I og lad den være der. Pumpehastigheden kan påvirke din afkøling direkte og du må i princippet hellere have for høj fremløbstemperatur end for stort flow.
Tak tak for jeres bud :-)

Jeg plejer at fylde på til 2 bar. Den skal ikke stå ret meget under 1,5, så er der absolut nada varme i øverste radiator. Jeg tror i hvert fald, at det er sammenhængen :-)

Med hensyn til den der radiator, så er det slet ikke usandsynligt, at der er luft i. Jeg tror ikke, at den åbner, når jeg drejer på skruen, for nogle år siden kunne jeg sætte min finger på åbningen og få sådan en "luftboble-fornemmelse" på fingeren (og der dryppede der også en smule vand ud), nu er der bare nada....

Jeg slukkede pumpen i går og luftede alt ud på 1. og 2. etage. Jeg tog ikke en halv liter per radiator, men ingen spruttede. Men jeg synes, at der var et bar stykker, der lød som om de gurklede lidt, da jeg tændte dem bagefter. Jeg kan prøve igen i aften, hvor jeg tapper noget mere af. Men...

Hvis jeg tapper en halv liter på et system, hvor der ikke er ret meget vand. Og hvis der nu er en utæthed et sted - bliver der så ikke bare trukket luft ind?

I skulle bare vide, hvor meget luft jeg har tappet af de radiatorer. Det må da kommet et sted fra??

Jeg prøver at skrue ned for pumpen. Lige nu står den øverst på den side, der tilpasser sig et-eller-andet (hvis der er nogen, der føler for at forklare, hvad det går ud på, er det meget velkomment, for jeg forstår det ikke :-)) Jeg prøver at skrue den over på I i stedet for. Hvad er forskellen på I og den lave ende af den side, der tilpasser sig?

mvh. tina

mvh. tina
Der skal normalt aldrig fyldes vand på et varmeanlæg.

Er anlægget tæt, har du fået det trykprøvet?
Prisen på trykprøvning kan et opkald til en vvs-er afsløre, helst en du har tillid til eller nogen du kender kan anbefale, der er jo heldigvis flest af de gode, men der findes også røvere indenfor det fag.

Husk på når du fejlsøger, at vand er "dovent", - dvs det finder altid den korteste og nemmeste vej tilbage til pumpen, så hvis det kan undgå turen op på 1. og 2. sal, så gør det det. Så kig efter om der er forbindelse mellem fremløb og returløb, hvor der måske er en hane som burde være lukket, nok primært nede omkring din fjernvarmeunit og den nye gulvvarmeinstallation.

Men ellers så lyder det desværre som om, der er en utæthed i dit system, når der ofte skal fyldes vand på.
I skal da have en update!!

Jeg tror ikke, systemet er utæt. Det lader i hvert fald til, at det er lykkedes mig at hælde så meget luft fra nu, at der ikke er kommet mere, siden jeg skrev sidste - altså 1½ uge. Trykket er heller ikke faldet i den tid.

I dag har jeg haft besøg af en kammerat, som åbenbart har styr på sårn noget med varme. I hvert fald lykkedes det ham at få alle - ALLE, også den skiderik der aldrig har været andet end håndlun - til at blive rigtig varme i dag. Det gik så "en smule" ud over afkølingen, der røg ned på 17 grader. Det er jo lidt lidt, når fjernvarmeværket vil have 25. Men skidt pyt - det var bare super at se, at alle radiatorer kan bringes til at fungere, og så er det et spørgsmål om at prøve at justere. Jeg har fået justere-instruktioner og håber, at jeg kan finde det rigtige sted hen, men det er svært at være pessimistisk, når man har prøvet at fjerne en hånd lidt halv-hurtigt fra en radiator, fordi den var VARM! :-)

mvh. tina
Haha, her går det godt! Radiatorerne kører alle rigtig fint, men ikke i 100 år om jeg kan få afkølingen presset ret meget over 20 grader. Jeg tvivler på, at fjernvarmeværket bliver ret tilfreds med mig - jeg må hellere lige spørge dem, om de udskriver bøder for den slags.

Der skulle vel ikke lige være nogen, der kan forklare mig principperne i, hvordan sådan et system virker, og hvad der påvirker hvad? Altså sådan overordnet set. Min kammi har forsøgt, men jeg fatter bare NADA, når han forklarer det, lyder det som om, at uanset hvad man drejer på, så påvirker det alle de andre knapper, hvilket i mit lille hovede bliver til, at det må bero helt og aldeles på held, om man rammer det rigtige. Hvilket naturligvis ikke kan passe :-)

Nå, men som jeg har forstået det, er der grundlæggende tre knapper man kan dreje på, og sådan her har jeg forstået det:
1. Knap der styrer fremløbstemperaturen (og måske også tilbageløbstemperaturen?) Jo højere fremløbstemperaturen er, jo længere står vandet også i systemet for at det kan nå at blive afkølet.
2. Pumpe, der styrer, hvor hurtigt vandet fiser rundt. Jo hurtigere vandet fiser rundt, jo varmere bliver fremløbstemperaturen, og jo varmere bliver returen.
3. Knap som styrer noget med returen. Der står i brugsforvirringen, at det er noget med trykudligning, men ifølge kammi er det, når den drejes, at tilbageløbstemperaturen bliver reguleret.

Hmmm... 1. og 2. passer vist ikke helt sammen, hvad? Jeg tror vist, jeg har fattet hat af det. Korrektioner eller forklaring helt forfra modtages med stur stur tak!

Jeg har godt fattet det med, hvordan vandet løber i et lukket system i radiatordelen, og at det bliver varmet op i varmeveksleren (eller hvad den nu hedder - det er princippet, jeg har forstået :-))

mvh. tina

Hej.

Jeg kunne også godt bruge et svar på Tinas spørgsmål. Jeg er mindst lige så dum :-)

Jonas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis