Nye døre i sommerhuset.

Hej Folks.

Jeg planlægger at udskifte mine snart 40 år gamle døre i sommerhuset med hvide glatte døre incl. udskiftning af karm og indfatninger.

Har kigget rundt på nettet og fundet swedoor døre til kr. 289,- , karme til kr. 399,- og indfatninger til kr. 165,- pr. dør. Alt i hvidt.

Men-men......

Det er døre i standardmål 72,5 x 204, hvor jeg lige var ude at måle mine - de er 72,5 x 199.

Prisen for disse vil være ca. kr. 1.100,- pr. dør - også Swedoor.

De ovennævnte typer er celledøre.

Kan man skære et par cm. af i top og bund på en celledør og lukke med en liste i dørens tykkelse indenfor pladerne - altså så de ikke kan ses ?

Massive Swedoor i standardstørrelse 72,5 x 204 koster kr. 599,-/stk. og ca. kr. 1.800,- i mine mål.

Og massive har jeg set er træ de første par cm. og spånplade for resten - er det forsvarligt at skære af dem  i top og bund ?

Jeg synes de færdige døre i 199 eller 200 cm højde er urimeligt dyre.....


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg planlægger at udskifte mine... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af gug på 22 okt 2012 10:40

Er det lykkedes dig at få en ny liste sat i bunden på de næste døre?

Ikke endnu - har kun købt dem - men det ser jeg nu ikke nogen særlig udfordring i.

Primært var det for at prøve at skære sådan en pladedør ned - og det gik fint som du kan se længere oppe i tråden.

Og så skærer jeg dem ned i toppen for at beholde samme højde på dørhåndtagene - ikke i bunden. Det er lige let at korte karmen i toppen eller bunden.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af gug på 22 okt 2012 10:40
synes at vi har fjernet os fra emnet.
Er det lykkedes dig at få en ny liste sat i bunden på de næste døre?


Ikke i bunden - men i toppen

Et billede til ære for dig:



Noget lettere ( og billigere ) end med Polyfilla træflex - specielt når det er flere døre ( 6 stk )

Som en anden ivrig debattør skrev i et tidligere indlæg "Its peace of cake"

Jeg skubbede bare celleindlægget lidt ned i døren så listen kunne være der.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak, det ser fint ud, så jeg går i gang med samme projekt
Skrevet af gug på 31 okt 2012 15:07
Mange tak, det ser fint ud, så jeg går i gang med samme projekt

Husk at bruge en fintandet klinge og lav en side ad gangen - så minimerer du at pladen flosser,

Men det kan du læse om længere oppe

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja jeg skal nok investere i en finere klinge til min rundsav, men det er der jo nok råd til når døren er så billig.
Tak for hjælpen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af gug på 31 okt 2012 15:20
Ja jeg skal nok investere i en finere klinge til min rundsav, men det er der jo nok råd til når døren er så billig.
Tak for hjælpen


Det var så lidt - jeg var jo alligevel i gang

Jeg var så så heldig at jeg allerede havde en fintandet klinge som jeg købte da jeg skulle skære noget laminatgulv. Den klinge holder nok min tid ud - det er begrænset hvor meget den bliver brugt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg


Interessant job jeg gik i gang med

Jeg tror de tømrere der lavede huset i 1973 var fulde - så skævt som det er - det kan ses når de gamle døre kommer af.

Dørene er skiftet - men der gik mere tid med at rette op på skævheder end med selve dørene.

Karmene er 100 mm hvor væggen kun er 85mm ( sådan da + skævheder ) så jeg har ladet dem stikke 7 mm ud på hver side.De er sat i uden indfatning - bortset fra en liste i toppen for at få det til at passe med den gamle liste, der er hele vejen rundt i huset.

mangler lige lidt med acrylsprøjten og så male lidt efter.




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu kan hytten jo osse være blevet skæv undervejs.

Endelig er det ikke stærkt nødvendig at en dørkarm står i lod!

Hængselsiden må blot ikke være monteret så meget ude af lod at dørpladen lukker op eller i - af sig selv!
Anslagssiden/-karmen skal passe med dørpladen uanset om den er vindskæv eller ej!
Det kan du have ret i.

Men jeg ville nu helst at bundlisten var lige med gulvet - det lykkedes så også :-)

Men indrømmer da gerne at lodstokken blev lagt væk på et tidspunkt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også