Nye døre i sommerhuset.

Hej Folks.

Jeg planlægger at udskifte mine snart 40 år gamle døre i sommerhuset med hvide glatte døre incl. udskiftning af karm og indfatninger.

Har kigget rundt på nettet og fundet swedoor døre til kr. 289,- , karme til kr. 399,- og indfatninger til kr. 165,- pr. dør. Alt i hvidt.

Men-men......

Det er døre i standardmål 72,5 x 204, hvor jeg lige var ude at måle mine - de er 72,5 x 199.

Prisen for disse vil være ca. kr. 1.100,- pr. dør - også Swedoor.

De ovennævnte typer er celledøre.

Kan man skære et par cm. af i top og bund på en celledør og lukke med en liste i dørens tykkelse indenfor pladerne - altså så de ikke kan ses ?

Massive Swedoor i standardstørrelse 72,5 x 204 koster kr. 599,-/stk. og ca. kr. 1.800,- i mine mål.

Og massive har jeg set er træ de første par cm. og spånplade for resten - er det forsvarligt at skære af dem  i top og bund ?

Jeg synes de færdige døre i 199 eller 200 cm højde er urimeligt dyre.....


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg planlægger at udskifte mine... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke der stadig er nogle der bruger den, jeg hører da tit håndværkere der siger, den klarer maleren lige med acrylsprøjten......
Netop. Det er osse kun noget jeg har HØRT jo!

Remedierne er skiftet ud, men metoderne de samme! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Sitting Bull på 11 okt 2012 11:16
Men passer Swedoor dørplader med karme fra Bauhaus. Næppe?

Hva' med hængsler og låsekasser osv. Men det er selvfølgelig heller ikke nødvendig i et sommerhus! :o)


Var lige i Bauhaus.....

Og fik bekræftet at både dørene og karmene de sælger som Bauhaus varer er fremstillet af Swedoor/Jeldwen. Det står dog ikke på dem.

Så de sidste er købt i Bauhaus

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

OK & godt så!

Fordi det jo er vanskeligt at forestille sig at en dørfabrikant tillod at andre udbydere producerede karme - incl. hængsler og låseblik - der lige passede med samme dørfabrikants dørplader!

Lidt som hvis Toyota begyndte at sæge biler  hvor dørene fra BMW passede - eller omvendt!

Skrevet af Sitting Bull på 20 okt 2012 11:02

OK & godt så!

Fordi det jo er vanskeligt at forestille sig at en dørfabrikant tillod at andre udbydere producerede karme - incl. hængsler og låseblik - der lige passede med samme dørfabrikants dørplader!

Lidt som hvis Toyota begyndte at sæge biler  hvor dørene fra BMW passede - eller omvendt!


Nå !

Det synes jeg nu man kan se flere eksempler på. Når tingene laves efter en fælles standard passer det sammen.

Se f.eks. på køkkener. Der kan du sagtens købe kroppene et sted og lågerne et andet.

Ikke alle steder - men mange - og det er noget jeg ved - har skiftet nogle låger ud, hvor kroppene er KVIK og de nye låger er Designa. Passer fint sammen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Måske!

Men der findes mig bekendt ikke nogen fælles standard for køkkener i Danmark.

Så hvis Kvik og Designa passer sammen er det fordi de har en aftale derom! Eller de evt. er en del af samme koncern!

Indtil for 10 - 15 år siden var der kun nogle få køkkenfabrikker i Danmark. Hvor bla. Vordingborg Køkkener havde en fabrik der producerede langt de fleste køkkenlåger der blev solgt i DK.

Ved ikke hvordan det er i dag.

Men ingen køkkenfabrikanter har vel reelt nogen interesse i at deres produkter passer sammen med andre fabrikanters! Det presser nemlig priserne! .o)
Jo da, de fleste køkken firmaer har bare deres egne låger, beslag og skinner, alt andet bliver produceret som "standard" og sikkert ude i byen det samme sted.
OK.

Men hvis vi holder os til lågerne så skal hængsler, hængselplacering og -antal, lågeformat, greb og (magnet)låse jo være præcis de samme!
Og hvad med grebsfri låger? Dem må da have andre hængsler og låse end alm. låger?



Det er derfor det er standard....

Prøv selv at måle på et kvik køkken og et HTH køkken, samme placering af hængler osv.. da hullerne i skabene er lavet efter en "standard" skabelon, kan de bruges til de fleste køkken producenters låger og skuffer.
synes at vi har fjernet os fra emnet.
Er det lykkedes dig at få en ny liste sat i bunden på de næste døre?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også