Nye døre i sommerhuset.

Hej Folks.

Jeg planlægger at udskifte mine snart 40 år gamle døre i sommerhuset med hvide glatte døre incl. udskiftning af karm og indfatninger.

Har kigget rundt på nettet og fundet swedoor døre til kr. 289,- , karme til kr. 399,- og indfatninger til kr. 165,- pr. dør. Alt i hvidt.

Men-men......

Det er døre i standardmål 72,5 x 204, hvor jeg lige var ude at måle mine - de er 72,5 x 199.

Prisen for disse vil være ca. kr. 1.100,- pr. dør - også Swedoor.

De ovennævnte typer er celledøre.

Kan man skære et par cm. af i top og bund på en celledør og lukke med en liste i dørens tykkelse indenfor pladerne - altså så de ikke kan ses ?

Massive Swedoor i standardstørrelse 72,5 x 204 koster kr. 599,-/stk. og ca. kr. 1.800,- i mine mål.

Og massive har jeg set er træ de første par cm. og spånplade for resten - er det forsvarligt at skære af dem  i top og bund ?

Jeg synes de færdige døre i 199 eller 200 cm højde er urimeligt dyre.....


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg planlægger at udskifte mine... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver nu nok Swedoor karme alligevel.........

Fandt nogle på nettet til kr. 449,-/stk for hvide karme incl. bundstykke - og så kommer der lige fragt til ca.kr. 450,- ialt.

De er så 100 mm - men så må jeg skære de 15 mm af - så sparer jeg jo også den liste

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så er det jo osse Swedoor- karme du køber i Bauhaus, mand!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Sitting Bull på 11 okt 2012 19:29
Så er det jo osse Swedoor- karme du køber i Bauhaus, mand!


Hvordan kommer du frem til den konklusion,smarte.

Der står ikke Swedoor på dem i Bauhaus - men kan da godt være det er det.

De virker umiddelbart ens.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå ja. Men dør-størrelser er standard.

Derimod tror jeg ikke at hængsler eller låsekasser er det. Men måske er jeg forkert på den.

Ihvertfald skal du jo være sikker på at tingene passer sammen. Var hvad jeg ville sige! :o)
Så fik jeg købt den ene dør i fredags - og savede den ned i går - det gik fint




Tape på savsporet for at minimere at kanten flosser.




Justeret saven ned så den kun tager en side ad gangen.






Listen prøvede jeg først at rense så den kunne bruges igen - det lykkedes ikke rigtigt at få limen af siderne.

Cellindlægget er fast og godt limet til begge dørsider så det skal nok holde døren sammen.

Jeg brugte Polyfilla træflex til lige at spartle hullet med og så pudse lidt i dag og affaset kanterne 1-2 mm - det var den originale kant også - for at tage den smule flosseri i lakken det trods alt gav.

Så det kan sagtens lade sig gøre at spare kr. 1000,- på en halv time




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af EISOE på 14 okt 2012 08:01
 
og affaset kanterne 1-2 mm - det var den originale kant også - for at tage den smule flosseri i lakken det trods alt gav.

Ja, den fas giver også lige det sidste finish, og ikke mindst gør dørens kant mere robust.

Når man afkorter en sådan "papdør" fjerner man selvfølgelig papindlægget et stykke op, og limer en tykkelsesskåret liste ind i åbningen, ligesom der er i den originale løsning.

"Its peace of cake"
Og man korter den selvfølgeligt af i toppen så håndtaget sidder i samme højde som på den originale løsning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Orla Nautrup på 14 okt 2012 19:27
Når man afkorter en sådan "papdør" fjerner man selvfølgelig papindlægget et stykke op, og limer en tykkelsesskåret liste ind i åbningen, ligesom der er i den originale løsning.

"Its peace of cake"

Det var egentligt også min hensigt - men det her var bare en prøve for at se om det kunne lade sig gøre på fornuftig vis inden jeg købte til hele sommerhuset. Da jeg så ikke kunne få limen af de gamle lister brugte jeg løsningen med Træflex, som faktisk også er en OK løsning.

De sidste døre vil jeg nok overveje at skære en liste i i stedet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Malerens kit klarer tømrerens skidt. Sagde man i gamle dage! :o)
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også