Dårlig cirkulation

Hej

Beklager den lange beskrivelse...

Problem 1: Jeg fik for ca. en måned siden problemer med det varme vand, dvs. der var meget lidt varmt vand og det blev ikke ligeså varmt som tidligere. Jeg mener problemet opstod efter en uges ferie, hvor huset stod tomt. Jeg endte med at få en vvs'er ud, som nørklede lidt med en 3-vejs ventil, og så var der varmt vand igen. Desværre varede det kun et par uge inden der atter var meget lidt (og ikke særlig varmt) varmt vand. Jeg har efterfølgende et par gang selv nørklet med ventilen og således fået gang i det varme vand igen, men det er jo ikke rigtig en løsning, hvis man skal blive ved med dét med jævne mellemrum.

Problem 2: Jeg ville så i sidste weekend have gang i radiatorerne, men det er ikke lykkedes at få dem varme overhovedet.

Situation: olie-fyr + varmtvandbeholder + radiatorer. Der ér vand på anlægget. Fyret varmer kedelvandet til ca 65 grader, som termostaten er indstillet til. Cirkulationspumpen (en Grundfor Alpha2 ser ud til at køre fint - jeg kan i hvert fald høre forskel hvis jeg ændrer indstilling på den. Kedelvandet løber efter pumpen direkte til varmvandsbeholderen og derfra enten retur eller videre til radiatorerne, alt efter indstillingen af 3-vejs ventilen.

Eftersom det hjalp at nørkle med 3-vejs ventilen, antog jeg at denne måtte være defekt, da jeg konstaterede at jeg ikke kunne få varme i radiatorerne. For at efterprøve dette, har jeg nu forsøgt med følgende. Afmonteret ventilen og blændet det tilhørende t-stykke af, således at al cirkulationen nu går fra fyr til pumpe til varmtvandsbeholder til radiatorer og retur. Altså er der ikke længere mulighed for at vandet kan løbe direkte retur efter varmtvandsbeholderen. Min tese var, at hvis ventilen var defekt, men alt andet ok, så ville jeg nu få både varmt vand og varme radiatorer. Efter 4 timer har jeg varmt vand (dog ikke så varmt som tidligere var normalt) men der er ingen varme i radiatorerne. Jeg har målt rørtemperaturer forskellige steder med et IR termometer. Det viser ca. 60 grader på begge sider af pumpen, men kun 24 grader efter varmtvandsbeholderen (og indløb ved nærmeste radiator) og 19 grader ved retur. Jeg har vedhæftet en lille tegning, som forhåbentlig forklarer hvad jeg har gjort.


Min foreløbige konklusion er at det i hvert fald ikke udelukkende er 3-vejs ventilen der er i udu (selvom den stadig kan være det), men at der er noget andet der forhindret kedelvandet i at cirkulere. Som jeg ser det er der 2 muligheder. Enten er det varmtvandsbeholderen, eller også er det returstrengen. Men hvis det var returstrengen, ville jeg ikke tro at problemet havde vist sig før jeg prøvede at slå radiatorerne til.

Er der én der har et godt bud på, hvad problemet kan skyldes?

På forhånd tak!

- Thorsten


mvh
Thorsten
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med mindre din 3 vejs ventil er elektrisk styret, så falder min mistanke på pumpen, hvad effekt står den på under drift? har du prøvet at tvinge den i max drift?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

5w er så vidt jeg ved tæt på tomgang, men ja de 3 streger er fuld power uden regulering, der skulle den gerne ligge på omkring enten 35 eller 50W (kan ikke huske hvad max effekt er på dem)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg gav den 3 streger inden jeg gik i seng. Den viste 22W, hvilket også er max, så vidt jeg kan læse mig til. Jeg kan også tydeligt høre forskel på om den kører med 22W eller 5W, så den laver "noget", men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på om det "noget" også flytter vand rundt ;-)

Der var masser af dejlig varmt vand her til morgen, men stadig ingen varme på radiatorstrengen.

Jeg tænker at der er flow nok til, over længere tid, at varme vandet op, men ikke nok til at varmen når længere ud. Giver det mening?

Er der noget jeg kan gøre for at efterprøve om det er pumpen eller, som jeg hidtil har troet, en eller anden anden blokering?


mvh
Thorsten
@Klaus: det tror jeg ikke umiddelbart - den lufter fint ud under påfyldning (som vanligt) og jeg har checket radiatorerne, men jeg tager en runde og dobbeltchecker i aften for en ordens skyld.


mvh
Thorsten
Hej..
Syntes nu også det lyder som om der ikke er vand nok.. har du et snavsfilter, kunne det jo være det.. men eller er jeg også til pumpen..
Kan du evt lave så du kan se dit fremløbs og dit returløb tryk ?? det er altid en bedre "oplysning" end temp..
Mvh Jan J
det er det højeste punkt der kan være problemet. Er det til at komme til. Er du sikker på dine termostater fungerer. Vores skal altid have lidt motion når sæsonen starter

 varmetossen

Tak for alle svarene

Jeg har nu checket efter, og der er luftet ordentligt i samtlige radiatorer. Det højeste punkt i mit tilfælde er faktisk (hvad jeg ikke fik med på tegningen) en åben streng til retur henover loftet, hvor der i tidernes morgen har været en ekspansionsbeholder. Nu sidder der kun en udluftningsventil, men dér er der heller ingen luft. Og dette rør bliver heller ikke varmt på trods af at det er åbent direkte fra kedel til retur uden nogen regulering. Dvs. det har altid tidligere været varmt uanset indstillingen af radiatorerne.

Jeg har også været rundt og motionere radiatorventilerne, som alle efterfølgende lader til at gå normalt.

Jeg kan desværre ikke se trykket på fremløb og retur. Den eneste trykmåler på systemet sidder lige efter kedlen og inden pumpen. Er der andre måder at efterprøve om det er pumpen der er i udu?

- Thorsten

PS Der er intet snavsfilter.


mvh
Thorsten
hvis dit anlæg er ombygget som på tegningen så har du cirk igennem et eller andet sted efter varmvandsbeholder da du ellers ingen varm vand ville have.Jeg kunne måske mistænke din varmvandsbeholder for at være stoppet da den kun sender 24 grader ud af returen. Den skulle jo helst ligge på ca det samme på returen som fremløbet når beholder er varm da det jo er det vand du skal bruge til dine radiatorer.Det kan selvfølgelig osse være din retur der er stoppet delvis til et eller andet sted.Du kan jo prøve at koble beholder fra og kun lade vandet cirk ud til radiator hvis det virker så er det jo beholder der er stoppet til

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis