Afløb til bad, toilet og vask.

Hej,

Jeg bor i en lejlighed og jeg skal til at have renoveret mit badeværelse. Jeg har selv gennemrenoveret hele min lejlighed, men til denne opgave bliver jeg nød til at få lidt hjælp. 

Mit spørgsmål til jer er:

1. I badeværelset er der 2 afløb, et til toilettet og et til vask og bad. Kan man flyttet toilettet så det kommer til at stå ovenpå afløbet, som nu bliver brugt til badet? Dette afløb skal både bruges til toilet og vask?

2. kan man bruge afløbet der i dag bliver brugt til toilettet til bad afløb?

mange tak for hjælpen

Nis
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan man principielt godt! Og alt kan jo laves. Spørgsmålet er vel bare om prisen passer! .o)

Men det forudsætter at rørdiameterne er tilstrækkelige. Og at der er plads i bla. højden til et gulvafløb i det gamle toiletafløb. Osv.

Og så er der jo lige faldretningen på gulvet. Passer den med den nye placering af WC og gulvafløb!

Du skal nok have fat i en Aut. VVS-er til at vurderer mulighederne!
Prisen er ikke et problem, jeg var mere nervøs for at man blev nød til at slå loftet ned hos min underbo, hvilket jeg helst vil undgå.

Afløbet der på nuværende tidspunkt er bad og som gerne skulle blive toilet er ca. en halv meter fra faldstammen, så jeg er lidt nervøs for at hældningen er for lille, betyder det noget hvor stor hældningen er på et toiletafløb?
Nu er det ikke usandsynligt, at der sidder en vandlås på røret under gulvafløbet, hvis det er en gammel installation. Og den skal fjernes, hvis der skal sidde et toilet. Så jeg tror ikke du slipper for at genere underboen. Desuden er det ikke givet, at dimensionen af rørene til gulvafløb og faldstamme er ens, og dermed store nok til at toilettet kan sættes på gulvafløb.

Eller sagt på en anden måde. Det er umuligt at sige, om det kan lade sig gøre med de nuværende rør. Du er nødt til at finde ud af, hvor store de nuværende rør er, og hvordan de er koblet. Kan du evt. se, hvordan rørene fra din overbo ser ud?

Uden at være ekspert i afløbsrør mener jeg at huske, at en afløb skal hælde med 2cm/m.
Er det kropumuligt med den nuværende rørinstallation, kunne du overveje et toilet med kværn, der ikke kræver nær samme diameter på afløbet.
Jeg "skyder" alt afløb fra vores ejd. ud i hovedledningen via en pumpe med kværn, gennem en slange på ca 50 mm.
Det har fungeret perfekt nu i ca. 15 år.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis