Tilslutning af komfur

Hej alle,

Jeg har netop købt et nyt komfur. Og jeg ved godt, at jeg i bund og grund burde overlade tilslutningen til en elektriker, men hvis det er så simpelt, som jeg tror, så vil jeg hellere gøre det selv, så jeg kan få lavet mad her i weekenden ;-)

Problemet er, at det kabel, der er tilsluttet komfuret kun har fire ledninger i, mens det stik, jeg har pillet af det gamle komfur har fem af de flade ben. Det gamle kabel har to sorte, et brunt, nul (blåt) og jord, mens der til komfuret er tilsluttet blå, sort, brun og jord - vistnok i tre faser.

Kan jeg uden videre bare tilslutte det fem-benede stik til kablet med de fire ledninger? Altså jord til jord og så druppe nul?

Her er nogle billeder, der forhåbentlig kan hjælpe
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du godt, så længe du er sikker på der er 380V mellem sort-brun sort-blå og brun-blå.
Nul bliver ikke brugt.

God weekend

Nu er dette altså ikke en 3 faset motor, vi snakker om her, som selv generere et nullpunkt. Så her SKAL der altså bruges en null leder.ellers vil det ikke virke. Og bliver der sat en fase på hvor nullen oprindeligt skulle have sidet, ja så kan du nemt bestille et nyt komfur på elgiganten

Hvis du kun har 4 ledere i dit kabel skal du montere det med 2 faser. det betyder du skal have flyttet den kobber lus der nu sidder over klemme 3 og 4, så den i stedet sidder over klemme 4 og 5, ligesom der er vist på venstre side af det første billed du har postet.

Der efter skal du montere de 4 ledere i stikket. Der montere du dem ligesom på dit billed (monteret fra venstre af som set på billedet)
ben 1 = blå
ben 2 =brun
ben 3 = jord
ben 4 = sort
ven 5 = tomt.

Skrevet af Illisher på 29 sep 2012 19:55
Nu er dette altså ikke en 3 faset motor, vi snakker om her, som selv generere et nullpunkt. Så her SKAL der altså bruges en null leder.ellers vil det ikke virke. Og bliver der sat en fase på hvor nullen oprindeligt skulle have sidet, ja så kan du nemt bestille et nyt komfur på elgiganten

Hvis du kun har 4 ledere i dit kabel skal du montere det med 2 faser. det betyder du skal have flyttet den kobber lus der nu sidder over klemme 3 og 4, så den i stedet sidder over klemme 4 og 5, ligesom der er vist på venstre side af det første billed du har postet.

Der efter skal du montere de 4 ledere i stikket. Der montere du dem ligesom på dit billed (monteret fra venstre af som set på billedet)
ben 1 = blå
ben 2 =brun
ben 3 = jord
ben 4 = sort
ven 5 = tomt.


Der skal tilsluttet enten 2 eller tre faser, i følge tilslutningsdiagrammet.
Og ingen Nul

mv jens
ja det er jo rigtig nok.. hmm det havde jeg ikke lige lagt mærke til.. og heller ikke oplevet før. men hvis det er det diagrammet siger, så må man jo gøre det. synes bare det virker underligt at der ikke skal monteres en null.
Annonce
Komfuret kører på 400V, derfor ingen nul.

Du har 400V i mellem hver af dine tre faser, da disse er forskudt 120 grader.

Imellem hver fase og nul har du 230V. Nogle komfurer kører 230V fordelt på to eller tre faser.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg tilsluttede det på den måde, som jeg beskrev, og det virker perfekt

Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis