Brædder til garage

Hej LDS

En bekendt vil lave en lille garage af træ da den skal kunne flyttes eftersom han bare bor til leje.
Men mit spørgsmål lyder er ang. brædder. Den skal blot bruges til en trailer.
Men hvilke brædder ville i vælge? Og hvor kan de skaffes billigt? Han har selv fundet nogen i jem og fix til 3 kr/m, ved ikke dimensionerne på dem endnu andet end de er 2,5 m lange. Men har i bedre forslag?


Hilsen Brian.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den skal kunne flyttes, skal den ikke laves af brædder, men af nogle plader sporet krydsfiner på en ramme.
Hej Håndværkeren.
Tror han har sat sig for at at han vil have den lavet af brædder.
Men har et stor lade vi kan stå i og bygge den her til vinter hvorefter den flyttes ud hvor den skal være der bliver lavet en plads hvor den passer i støbte rør. Har udstyret til at flytte den. Så ikke så meget der problemet er.
BTA Handyman

Så kan den laves i nogle håndter-bare elementer som er til at skrue eller spænde sammen.

Nummerer elementerne så det er nemt at overse.

Fordelen ved dette er at den nemmere kan transporteres fra sted til sted.

Der er mange måder at lave det på.

Nr.1
Klink beklædning ½ eller 3/4" høvlede forskalling som nok er i den biligste ende, hvis i selv kan lave det. (vandret)

Nr. 2
Blokhus brædder en noget dyrere beklædning (vandret)

nr. 3
En 1 på 2 beklædning (lodret) skær brædderne i smig i bunden, så det virker som vandnæse, så holder det længere.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis det bare er til en Trailer ville jeg nok bare bruge Hegn brædder. De koster næsten ingenting og ville være udemærkede til formålet. Prisen er noget med 3 kr per meter.

R. C. Nielsen

Hej Makinsnedker.
Nr. 3 virker meget som det han har snakket om. Men skal lige være helt med på hvordan du mener med smig i bunden.
Så hvis du gider beskrive det lidt nærmere ville det være fedt. (Har en kap- Geringssav. DW718)

Men desværre hænger projektet lidt i en tynd tråd da han har fundet ud af han skal søge om byggetilladelse til den...
Sådan som jeg har forstået det behøves en byggetilladelse ikke hvis det er under 10 kvadratmeter. Og så er der så andre regler hvis det er noget der skal føres varme i osv. Men skal der ikke. Men Garagen bliver 20 kvadratmeter. Og ansøgningen til en byggetilladelse koster 1500... Kan det virkelig passe der skal søges til sådan et lille skur? SÅ må man jo snart ikke sætte et legehus op uden byggetilladelse..
Annonce
Hej Makinsnedker.
Nr. 3 virker meget som det han har snakket om. Men skal lige være helt med på hvordan du mener med smig i bunden.
Så hvis du gider beskrive det lidt nærmere ville det være fedt. (Har en kap- Geringssav. DW718)

Men desværre hænger projektet lidt i en tynd tråd da han har fundet ud af han skal søge om byggetilladelse til den...
Sådan som jeg har forstået det behøves en byggetilladelse ikke hvis det er under 10 kvadratmeter. Og så er der så andre regler hvis det er noget der skal føres varme i osv. Men skal der ikke. Men Garagen bliver 20 kvadratmeter. Og ansøgningen til en byggetilladelse koster 1500... Kan det virkelig passe der skal søges til sådan et lille skur? SÅ må man jo snart ikke sætte et legehus op uden byggetilladelse..
BTA Handyman

Med smig mener jeg at:

Når du har skåret dit smig skal den korteste side (eks: Hvis dit brædt er 2000 mm skærer du et smig & det du skærer af i længde retningen gør jo dit emne lidt kortere måske 10 mm afh. af hvor stort smig) den korteste del af dit emne skal så vende indad.

Dette gør at det kommer til at virke som en vandnæse og regnen løber nemmere af.

Din Devalt er fantastisk til formålet: stil den til eks. 20 - 30 gr.

Håber du har "fanget" ideen' ?

Splint-siden indad i øvrigt hjælper også på holdbar-heden, er den bedste måde at montere dine/jeres brædder på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Han mener du skal skære brædder i smig bagover, så forkanten går ned i en spids, dette medfører at vandet drypper af, frem for at gå i endetræet.

Ja, over 10m2 skal der ansøges om det i byzone, i landzone skal bygninger under 50m2 bare anmeldes.

De fleste legehuse er under 10m2...
Tak Kaludabyg og Maskinsnedker.
Ja forstod godt hvordan det skulle laves maskinsnedker var mere formålet med det jeg var i tvivl om. Mener hvordan det kunne give øget levetid men fortæller kaludabyg jo meget grundigt...
Så tak for svarene..
Jep, det forlænger levetiden væsentligt på beklædningen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis