Tørretumbler slår HPFI fra?

Hej, min kondenstumbler fra Bosch er begyndt at slå mit relæ fra ind imellem, nogen der kan guide mig videre i fejlsøgningen? Den slår først fra efter at have kørt et stykke tid og andre gange slet ikke. Hjææælp! det er ikke nemt at tørre udendørs og med et 1mdr.gammelt spædbarn hober vasketøjet sig hurtigt op
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, ja periodiske fejl kan være noget rigtig trælst noget.

Lige får at for at være sikker så er det fejlstrømsafbryderen som kobler fra og ikke en automatsikring?.

Når en fejlstrømsafbryder kobler ud er det fordi at der en en overgang til jord et sted i installationen, og du har lokaliseret den til tumbleren.
Overgangen kan for eks. Være i et defekt varmelegme, eller en ledning der sider i klemme og der er kommet hul i isoleringen på den og pga rystelser rører den stel engang imellem.... Kan du frem provoker fejlen, eks ved at køre et bestemt program?.
Kan du gen indkoble relæet lige efter udfald eller bliver den ved at koble ud. Har du haft beklædningen af maskinen og set efter synlige fejl?
Ja det er fejlstrømsrelæet der ryger, kan umiddelbart aktiveres igen efterfølgende. Har nu åbnet beklædningen og støvsuget div. tror det er varmelegemet den er gal med. Er desværre ret dyrt hos Bosch , nogen ideer til alternative indkøbsmuligheder af dette ??? E-nr. WTL 6301 eu1
Det er nok varmelegmet, da den højeste sandsynligt først begynder at varme efter lidt tid inde i programmet. Prøv at forhøre dig hos skousen eller lign. De kan helt klart hjælpe. Er den gjort rent med jævne mellemrum, flere folk glemmer varmeveksleren i bunden, hvis den stopper til med fnuller fra tøjet, så kan vandet ikke rende igennem og så ligger det inde i maskinen, men jeg går ud fra, at du har konstateret, at der ikke ligger vand i bunden af maskinen? Og til sidst, har du fået megget dit varmelegme, så du er 100% sikker på, at det er den, som har fejlen? evt. prøv at demontere den og kør en tur, uden tøj i og se om den stadig slår fra.

Elektriker i midt og vestjylland.
Ja,altså filtre er jævnligt renset,men har aldrig haft den åbnet før og støvsuget. MHT. vand i bunden så er der faktisk lidt,Det må der ikke være??? Altså varmelegemet er færdigt, nu ihvertfald,jeg fik knækket en af "fjedrene" da jeg rodede med at få fnuller ud af det.Så det skal ihvertfald udskiftes,men mener du at det kunne være andet der forårsager vandet i bunden??
Filtret i lågen, det skal gøres rent hver gang, synes jeg ihvertfald. Eller ihvertfald hver anden gang. Men varmeveksleren,som højest sandsynligt sidder bag en låge, nederst foran på maskinen, det skal også gøres rent, jeg plejer at sige tl vores kunder, at den skal rengøres 4-5 gange om året, ellers sætter der sig fnuller i den og vandet kan ikke komme udm i værste fald, så kommer der fnuller i nogle af slangerne og så kan vandet ikke komme ud af maskinen og render højest sandsynligt over et sted, eller man kan risikere, at en slange hopper af og vandet vil rende ud i bunden af maskinen og måske lave noget overgang til stel et sted.

Er din maskine tilsluttet et afløb, eller bruger du kondensbeholderen?

Annonce
jeg bruger beholderen, og fnugfilteret i bunden bliver også renset jævnligt,men der er som skrevet noget vand i bunden bagved filteret
Ok, når du skriver filtret i bunden, så mener du den "skuffe" man kan tage ud og skylle under vand og ikke bare det filter i lågen vel?
Der er også en mulighed mere, det kræver at du tager maskinens bagplade af, nede i bunden sidder der også en lille beholder, det er der kondensvandet render ned først, hvorefter det så bliver pumpet op i den beholder man tømmer hver gang den har kørt et program. Der kommer tit noget fnuller i vandet, det kan godt finde på at sætte sig i slangen, som går op til øverste beholder, normalt vil den gå i fejl, da der sidder en lille flyder i beholderen, som stiger i takt med vandet og rammer en switch, men skulle det nu kikset, så render beholderen over og giver lidt vand i bunden, prøv evt. at åbne og tage slangerne af og giv et pust med munden, ikke noget med kompressor, så risikere man bare, at der ryger slanger af længere inde i maskinen. Men bare lige for at sikre gennemløb. Husk at slukke strømmen :-)

Håber det giver mening.

tak for det råd,yderst brugbart. jeg vil også prøve at køre en tur nu jeg har varmelegemet af.ellers må det være byt til nyt.
Ja, det er bare at prøve dig lidt frem, den kan jo ikke blive meget ringere end den allerede er :-)

Det er ik unormalt at der er lidt vådt i bunden ved varmeveksleren, men det må ikke være sådan at det hele sejler...

Hvis du har åbnet ind til maskinen, så kig lige efter at der ikke er ledninger der måske hænger tæt på tromlen og kan skabe kontakt og derved få dit relæ til at slå fra.

Husk at slukke for strømmen mens du roder med maskinen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis