Hvordan placeres vægene, når der ikke er noget gulv?

Hej!

Jeg er i færd med at lave nyt badeværelse. Aftalen med det firma, som skal lave gulvet, er at jeg selv først står for at placere væggene, som bygges op af stålregler, og dernæst støber de gulv inden for den ramme.

Jeg har ikke kunnet få fat på den her før weekenden og skal lave vægge mandag, så nu skriver jeg her: Jeg er usikker på, hvordan jeg skal montere væggene. Hele området (også på den anden side af det fremtidige badeværelse) har fået fjernet gulvet, så der lige nu bare ligger nogle bjælkelag med rockwool imellem. Så hvordan stiller jeg væggene - altså hvad står de på? Skal det bare støtte lidt på de bjælker, som væggene krydser?

Er dette nok info til at give et svar? Tak!
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
læg lige lidt foto ind af bjælkelag samt omkring liggende vægge, så ved vi hvad der er at arbejde med! billeder er altid godt!

Elektronikteknikeren
Du stille dem på en rem i form at regle eller bræt som lægges ovenpå bjælkerne, vægge der skal stå mellem bjælkelag stå så på løsholte som monteres på tværs mellem bjælkerne.

Men hvorfor rejse vægge inden gulvet er støbt... ?
Går ud fra de så laver det i lewis plader og beton, men deres lewisplader kan jo heller ikke stoppe ude midt i ingenting, de skal jo understøttes rundt i kanten, dvs. der skal indlægges mellembjælker og veksler som kan understøtte kanterne.

Det lyder altså lidt uplanlagt den måde i har tænkt jer at gribe dette an på, også opstår der tit fejl.
Det er derfor jeg siger at du skal lægge en masse billeder ind af bjælkelag og omkringlægende konstruktioner.. Der ligger garanteret mange råd og venter!

Elektronikteknikeren
Ja, billeder og tegning med placering af vægge i forhold til bjælker, ville være oplagt her...
Hej igen - beklager at jeg ikke fik lagt et billede op af bjælkelaget. Havde problemer med at overføre. Men NU har jeg et billede, og det er et billede, som viser, at jeg nu har lavet væggene. De står nu fint fast fastgjort vha. skillerumslægter.

Og så er planen, at det firma, som skal lave badeværelsesgulvet, nu skal støbe op ad væggene, som på indersiden er to lag vådrumsgips.

Arbejdsplanen, som håndværkerne har givet mig for støbning af gulv lyder som følger:
-I bjælkelaget under kommende badeværelses gulv, udlægges 100 mm. støbebatts samt 50 mm. støbebatts som randisolering
-Der udlægges ”svalehaleplader” som underlag for udstøbning af nyt betondæk.
-Der udstøbes min. 60 mm. beton.

Lyder det fint? Jeg har ikke nok erfaring til at vide, om det er fint at støbe på den måde op af gipsen.

Jeg skyder lidt i tågen med mine spørgsmål for at sikre mig, at der ikke er et eller andet, som jeg ikke er klar over... TAK!

Annonce
Forstår ikke hvorfor de udlægger isolering under og rundt om pladerne, frem for direkte på bjælkelaget, men ellers ja så er det korrekt at man støber op til gipsen.

Nu er det vel min. 70mm stål reglar du har brugt, som er min. kravet til vådrum ?
Ok fint - så længe de har en plan Og det er fint at støbe op til gips? Det er fordi, det firma, som skal lave gulvet, ville nemlig have brugt calcium silicat-plader, men jeg har så valgt at bruge gips i stedet. Og kom så til at frygte, at det gør en forskel?

Og ja, jeg er da bestemt sikker på, at det er 70mm, for det var aftalen med indkøberen, men du gør mig da helt bange. Jeg må tjekke efter...
Shit du har ret - det er kun 45. For fan altså... Sgu da godt at gulvet ikke er støbt endnu. Nu er spørgsmålet om det er muligt blot at montere noget mere stål på den udvendige side og opnå den krævede tykkelse, eller er det simpelthen nødvendigt at pille ned og sætte op igen?
Ja, det er jo ikke så nemt at lave om på nu.

De min. 70mm stål er for at sikre styrken i væggen efterfølgende, dvs. undgå en blød væg der giver revner i fuger osv.. ved belastning, smider der 2 lag gips på bagsiden af denne også, så tvivl jeg på at væggen er blød nok til at give problemer.
Skrevet af Othadell på 01 okt 2012 21:21
Ok fint - så længe de har en plan Og det er fint at støbe op til gips? Det er fordi, det firma, som skal lave gulvet, ville nemlig have brugt calcium silicat-plader, men jeg har så valgt at bruge gips i stedet. Og kom så til at frygte, at det gør en forskel?
Ja, det er okay det er gips i stedet for.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis