Hvordan placeres vægene, når der ikke er noget gulv?

Hej!

Jeg er i færd med at lave nyt badeværelse. Aftalen med det firma, som skal lave gulvet, er at jeg selv først står for at placere væggene, som bygges op af stålregler, og dernæst støber de gulv inden for den ramme.

Jeg har ikke kunnet få fat på den her før weekenden og skal lave vægge mandag, så nu skriver jeg her: Jeg er usikker på, hvordan jeg skal montere væggene. Hele området (også på den anden side af det fremtidige badeværelse) har fået fjernet gulvet, så der lige nu bare ligger nogle bjælkelag med rockwool imellem. Så hvordan stiller jeg væggene - altså hvad står de på? Skal det bare støtte lidt på de bjælker, som væggene krydser?

Er dette nok info til at give et svar? Tak!
Hej! Jeg er i færd med at lave nyt badeværelse.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Det ville ikke være en afhjælpende løsning at montere et ekstra lag 45mm stål på bagsiden så det bare sad dobbelt? Fordi hvordan skal jeg forholde mig til den del der handler om at dette faktisk ikke overholde reglementet? Det er sgu dumt
Jo, hvis du fastgør dem til hinanden også, så skulle det nok gøre tricket.

Kan du jo gøre på den flade side med et par strimler stålskinne / fladjern / patentbånd osv...
Man kunne også bare skrue dem sammen med fikserskruer, men der er sku ikke meget plads i en 45mm skinne, så selv med borespids er det nok ikke nemt, så jeg ville bruge nogle stimler af stålskinne afklip til det, hvis ikke du har lidt fladstål/pladejern eller patent bånd liggende.
Tak skal du have for svar! Det tror jeg jeg må gøre.
Kan du komme til at popnitte de nye stålregler til de gamle giver det en meget stiv opbygning

 varmetossen

Ja, det skulle give dig en væg der er mindst lige så stiv som en 70mm, men som sagt er der ikke meget plads at hverken bore eller skrue i skinnerne, så ville samle dem med nogen over den flade side af skinne.
Det lyder rigtigt. Tak!
Skrevet af Koludabyg på 01 okt 2012 21:11

Nu er det vel min. 70mm stål reglar du har brugt, som er min. kravet til vådrum ?

Jeg har netop talt med en arkitekt hos Teknikforvaltningen, som jo er dem, der skal godkende et byggeri. Han siger, at det ikke er ulovligt at bygge vådrum med 45mm-stålreglar alene. Fordi, siger han, i Bygningsreglementet står der blot, at alle overflader skal behandles, så det er tæt. At der så i SBI Anvisning 200 står, at væggen skal være bygget op af 70mm-reglar, er netop kun en anvisning. Så hvis jeg på anden måde kan bevise, at jeg har bygget en væg, som er god nok (fx ved at putte to lag gips på ydersiden også så er det godt nok.

Det var det, han sagde. Han kommer jo fra den instans, som skal vurdere lovligheden, men han er jo samtidig kun en enkelt person, og nogle gange oplever man, at der er forskellige opfattelser sådanne steder.

Så hvad tænker I?
Jeg ville som jeg skrev i andet indlæg smide 2 lag gips på den anden side også, så er væggen efter min vurdering væsentligt stærkere end en 70mm stålregle væg som kun er beklædt på den ene side.
Jeps jamen jeg tror sgu også det er sådan jeg vil gøre det så. Jeg vil bare ikke ryge i problemer med reglerne fordi der kun er 45mm stål. Men det lyder på arkitekten som om det ikke er et problem...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis