Afmontering af tunge vinduer - hvordan?

Hej lav-det-selv folk.

Jeg bor på 4. sal og skal afmontere termovinduer fordi de skal males. Sidste gang hang jeg vist ud af vinduet og synes det var en meget risikabel måde - dels for mig selv og derudover for fodgængere.

Har i nogle tips til hvordan jeg på en sikker måde kan afmontere vinduerne (og montere dem igen bagefter)?

Der er lidt forskel på vinduerne, men generelt kune det opfattes som ganske almindelige 4-fags Dannebrogs vinduer.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
stillads ville jeg sige, alt andet vil da være for farligt. får jeres boligforening ikke malet alle vinduerne samtidig??
Du kan vel sikre dig selv med en sele - og fodgængerne ved at afspærre området under dine vinduer.
Måske kan sugekopper, som man bruger til at løfte glas med hjælpe dig, så du lettere kan få fat. Evt. kan disse sugekopper måske også sikres med reb eller lignende, så vinduet ikke så let tabes. Et par af disse http://www.primavvs.dk/shop/sugekop-glasloefter-dobbelt-115360p.html og så to personer, så er det lidt lettere at styre.
Hej Pizzabager og Jens

Stillads og samlet ordning ville være dejligt, men det har folk i stuen stemt imod

Sugekopper tror jeg ikke hjælper så meget. Det er mere en sikkerhedsordning (reb eller lignende) som sørger for vinduet ikke falder ned jeg er på udkig efter. Findes der ikke noget som en maler ville bruge - eller han ville måske male udvendigt uden afmontering med en sele?
Tror en maler vil bruge en lift og gøre det udefra. Det har jeg i hvert fald set flere gange.
Hmm... Jeg har lige undersøgt at man kan leje en lift der kan nå, men jeg ville skulle stille den op på fortorvet og ud på vejen.

Jeg går ud fra man ikke bare kan gøre det uden nogen tilladelse. Er der nogen der ved noget om dét?
Annonce
Der må jo værer en eller anden fidus - for der bliver må jo blive løftet nogle sidehængte vinduesrammer af - fra tid til anden.

Men ét er at tage rammerne af - hvad så når de skal monteres - igen.??? :o)

Men hvor tunge er de rammer egentlig og er hængslerne gamle og rustne og er der plads til at der står 2 mand?

Og så er det slet ikke nogen dum ide at anvende sugekopper. En 3-punkts holder snildt 50 kg.

Og kan muligvis lejes!
Det ville normalt være lift arbejde, så undersøg muligheder for lift, at hænge ud af vinduet for at male karme, bliver ikke altid det bedste resultat, uanset om man har faldsikring eller ej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også