Radiator virker ikke. Gode råd søges

 Hejsa,



Jeg har 2 radiatorer som ikke virker mere. Der er ingen varme på dem selv om de er skruet helt op. Jeg har haft termostaten af og slå lidt til stiften uden held. Jeg har også haft termostaten af i længere tid, stadig uden held.





Jeg har luftet alle radiatorer ud, så der burde ikke være luft i systemet. De øvrige radiatorer i huset virker fint. Pumpen kører og der er fint tryk på. Systemet er et 2-strengs system.



Nogle ideer?





Mvh

Thomas



















5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare du dog ikke har bøjet stiften da du slog på dem, det må kun være et ganske lille slag. Der efter skal det motioneres ud og ind nogle gange. Giv dem eventuelt en lille dråbe tynd olie på stiften
Tjek cirkulationspumpen. Min i hovedanlægget var gået i stykker, den kørte kun i tomgang, så den kunne ikke presse vandet ud i den fjerneste radiator og ej heller til gulvvarmen i badeværelset. Det var en grundfos UPS 25-40 fra 2003.
Hvis jeg prøvede at skrue op for hastigheden så skete der ikke noget.
VVS´eren lod bundstykket af pumpen sidde og skiftede overdelen = selv pumpen (4 skruer der skal fjernes). Havde jeg vidst det kunne jeg have sparet 7-800 kr (ved køb af Alpha 2 pumpe i Tyskland for ca. 1150 kr, koster 1500 i DK). Jeg gav 2000.
Man kan også trække stiften helt ud, så evt. møg kan passere, kan nogle gange afhjælpe problemet, hvis det er en radiator der ikke har været i brug i længere tid, eller radiator hvor termostat har stået på samme indstilling i flere år.
Jeg fik dette råd som fik min radiator i gang igen.


Skrevet af S. fabrin på 26 sep 2012 14:25
Inde bag pakdåsen sidder der en membran, som godt kan være gået fast i lukket stilling. Prøv at skrue pakdåsen af og masser membranen lidt med et afrundet/stumpt stykke værktøj, så er der en mulighed for at membranem går fri af sæddet og lukker op for vandet. Endelig kunne du først prøve at banke på siden af ventilen med en skiftenøgle/lille hammer for at se om membranen går løs, inden du prøver det første.
Tak til MMJ.

Det virkere.

Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis