Hvor lidt isolering kan jeg nøjes med?

Hej! Jeg er i gang med at bygge badeværelse, hvor der før har været køkken. I en del af muren er der en "ramme", hvor der engang for 100 år siden siddet en stor dør, og der er muren meget tynd - altså ikke mere end én murstens tykkelse. Spørgsmålet er nu, hvor meget rockwool jeg bør sætte plads af til. Selvfølgelig er det en smagssag hvad man vil nøjes med, men da jeg ikke er voldsomt erfaren vil det være fint at høre, om der er nogle gode retningslinjer eller erfaringer, jeg kan forholde mig til? Tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis muren kun er ca. 12 cm tyk, altså en såkaldt ½-stensmur. Så skal du nok lave lidt afstand mellem regler/isolering og murværk. Mindst 3 cm!.

Men bortset fra det så skal hullet vel fyldes ud! Eller vil du bruge åbningen til noget?
Tak for svar - ja, altså jeg kunne godt bruge hullet til at placere nogle smalle hylder. Det er meget oplagt. Så derfor er det interessant for mig at vide, hvor meget jeg bør isolere der. Der kommer to lag vådrumsgips, vådrumsmembran og fliser ovenpå.

Hvorfor skal jeg lave det 3cm-hulrum - har det med fugt at gøre?
Ja, det har med fugt at gøre. Det gælder generelt når der isoleres indefra - op mod murværk. At der bør være lidt afstand, således at fugt der trænger igennem murværket ikke fortsætter ind i træregler og isolering.
Hvis du kan sikre med vindpap eller andet at der under ingen omstændigheder kan trænge fugt fra murværket og over i træet så kan du måske gå lidt tættere på. Men afstand skal der være - efter min smag.
Hvis du fastgør regler til murværket, f.eks. den vandrette i bunden skal der lægges pap imellem murværk og træ!
Det gælder til hver en tid om at adskille træ og murværk - særligt der hvor der ikke forekommer nogen ventilation eller mulighed for at inspicerer efterfølgende!
Men hvis der skal isoleres så er 50 mm vel minimum og 200 mm at foretrække! :o)
Godt at vide! Hvad hvis jeg laver stålskelet - ændrer det på det?
Nej, uanset om det er stålskelet eller træskelet så bør man holde afstand mellem murværk og isoleringen, skaderne er måske ikke lige så store hvis det er stål i forhold til træ, men fugtig isolering isolere lige dårligt, uanset om det er i træ eller stålskelet...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis