Det trækker ind i huset.

Hej.

Jeg har overtaget et hus for et halvt år siden, og har nu opdaget at taget vinden suser ind pga manglende dampspær.

Jeg har været lidt kreativ og har tegenet på et billede hvor dampspærren ophører og hvor det blæser ind.

Den blå streg markerer dampspærren, og der hvor jeg har markeret at vinden blæser ind, mangler dampspærren. Dvs at den kører ned af væggen på loftet, og ophører ved gulvet på loftet så vinden frit kan blæse ind over, og under gulvet, og ned underloftet i stueetagen.

Hvor kommer spørgsmålene:

1. Tagkonstruktionen er lavet i 1984. Var det normalt at lave det sådan dengang? Grunden til dette spørgsmål, er at der måske en mulighed for at bruge ejerskifteforsikringen, eller kommer efter sælgeren som solgte mig huset. Der står godt nok i tilstandsrapporten at skunkrummene trænger til en efterisolering, men der står intet om dampspær, og at vinden suser ind.

2. Hvis man ikke skal have alt isoleringen af, for at montere nyt dampspær, hvad er en alternativ løsning så?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sætte en plade op imellem alle spærrene hvis man tager udhænget ned. Den plade skal fuges hele vejen rundt undtagen op mod taget.

Funktionen vi være at det ikke kan blæse ind i etageadskillesen men at luften bliver stoppet ude ved udhænget.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

oven på murkronen mellem spærene

 

Niksen det skal være en plade der fuges fast.

Pladen skal på din tegning stå sådan at der bliver en streg mellem 2 lægte i taget og ned til øverste skifte. Så kan det nemlig ikke blæse ind i bygningen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Sådan som jeg forstår det, skal pladen stå i 45 grader? Hedder det ikke også et vindbræt?

Fin tegning.
På sin vis informativ.
Men isoleringstykkelserne kan jo ikke passe - når der i tilstandsrapporten står at "skunkrummene trænger til efterisolering"

(Bemærkningen i tilstandsrapporten er overhovedet ikke korrekt. Men fuldstændig fejlagtig. En byggesagkyndig får ikke sin betaling for at mene noget som helst om efterisolering eller ret meget andet. Men for at konstaterer tingenes tilstand. Den byggesagkyndige må ikke komme med anbefalinger bortset fra dem der har med det rent sikkerhedsmæssige at gøre.)

Og dampspærren er ikke monteret for at hindre at det blæser ind. Men for at hindre at der trænger damp ud i isoleringe. Men det er klart at dampspærren i nogen grad i praksis hindre at det trækker ind i boligen.

Endelig kan du ikke komme efter sælger - på nogen som helst måde. (Medmindre han er din svoger jo)

Det der primært er problemet er at det blæser ind og at der skal laves en bedre vindtætning eller afdækning!



Mangler du ikke 'bare' den lodrette plade, som er vist ved pos 2 i dit startindlæg i denne tråd ?

Den manglede i mit årg 74-hus. I sidste weekend kravlede jeg derfor en tur ud i skunken, skar lodret ned gennem isoleringen mellem spærene til oversiden af loftet og tilføjede 'plader' lavet af hårde Rockwoolbatts, som er temmelig vindtætte på tværs af fiberretningen.
Det var ikke et uoverskueligt projekt, men da heller ikke det sjoveste jeg lavede den weekend, men jeg kan allerede nu konkludere, at det har hjulpet på træk i etageadskillelsen og dermed kolde gulve på 1. sal.

MVH Leo


Nu har jeg taget et billede af der hvor vindbrættet skal op, men der sidder en rem der hvor vindbrættet bør sidde. Erstatter remmen ikke vindbrættet, eller skal jeg stadig montere et vindbræt?

Jeg har illustreret remmen på en tegning, så man bedre kan se hvor remmen er placeret. Det rockwool som ligger oven over remmen, er bare et lille stykke der ligger tilfældigt der. Remmen og isoleringen har samme højde.



Joe, men problemet er nok at der ikke er (tilstrækkelig) tætnet mellem remmen og omgivende bygningsdele, muren f.eks.
I 1984 gjorde man ikke meget ud af vindtætningen. Kun de store flader blev afdækket med f.eks. vindpap. Derimod blev der ikke "fintætnet" med tape og fugemasse og klister som det sker i dag! (Burde ske ihvertfald! :o))
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis