Det trækker fra udluftning

Hej Alle

Min søn har en lejlighed i Lyngby - en ældre bolig fra 40-50'erne. Han bor på 2. sal, og når det blæser bare en smule, trækker den så frygteligt fra udsugningen på toilettet. Det er helt tydeligt at mærke at der kommer en del kold luft ind.
Vi kan ikke få tilgang til systemet fra ydersiden, MEN er det muligt at få en ventilator, der blokerer for luften og kulden ude fra, eller er der en anden effektiv måde at sikre temperaturen på!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes jo sådan en ventil der kan åbnes og lukkes manuelt, men hvis det trækker så voldsomt ind, må der jo være steder i lejligheden der er piv utætte ( vinduer / Dører ) Så måske var det der der skulle sættes ind med nye tætnings lister o.l.

Ved så gamle boligblokke er der normalt en lodret aftrækskanal som slutter et sted oppe over taget! Og der trækkes luft op og ud!

Så mon ikke det blot er lidt kuldenedfald! Hvis temperaturen i rummet er f.eks. 21 grader så vil 18 grader "kold" luft jo netop opfattes som kold - på den bare ... !!!

(Frisk luft tar' man jo ikke skade af og I må klæde jer ordentligt på når I skal i bad!)

Men det er rigtigt at der måske kan monteres en ventilator der kan sikre at der trækkes luft opad! Eller man kan lave noget afskærmning så generne ved kuldenedfaldet minimeres!

Jeg er rimeligt sikker (dog ikke 100% ) på at kanalen er horisontal, og faktisk køre direkte ud til ydervæggen. I tilfælde af meget snefald, og blæst vil der fyge sne ind igennem kanalen (selv sagt ikke meget, men dog noget) - og det fortæller mig at vejen ikke kan være særligt lang, og må alt andet lige være relativt direkte!
Så er det derfor det blæser ind.
(Eller ud - alt efter vindretningen)

Men en horinsontal ført naturlig udluftningskanal fra toilet- eller baderum er ikke tilladt i.flg. bygningsreglementet. (Så vidt jeg husker!)

Annonce
Mammut

Har lige lavet nyt loft i bad/toilet, her har jeg investeret (ca 400 kr.) i en fugt-styret udsugning med jalusi som åbner og lukke automatisk, med en aktivator måske var det en løsning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker, det lyder faktisk om den helt rigtige løsning. Du har ikke tilfældigvis et link?
Onkel Harald har så mange, at han sælger af dem.
Mammut

Ja rigtigt der har jeg købt min, du skal bare ha' en elektriker til at montere den 3 ledninger skal monteres rigtigt for at det virker efter hensigten.

Udsuger ca. 100 m3 i timen der er timer der kan justeres i tid og fugtighed kan også justeres.

Best. nr. 1223 pris. 498,- kr.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis