skille fløde fra mælk

Hej
Ja det er næsten pinligt, en faguddannet landmand ikke ved sådan noget..
men i husholdningen hvordan skiller man så nemmest fedtet fra mælken?
jeg er klar over hvordan man gør på mejeri, men hvordan gør man derhjemme?

jeg er klar over en mælkeseperator ville være fin, men en sådan ejer jeg ikke
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal det siges at jeg kun har yderst begrænset viden om det men den gang vi købte mælk hos den lokale cowboy, der lod vi mælken stå og så kom fløden oven på og vi kunne "skumme" den af mælken.
Det gav stadig en lidt kraftigere mælk og måske lidt tyndere fløde.

Hvis ikke du har en maskine så er der vel ikke andre måder...
Det er jo også derfra udtrykket "han skummer fløden" kommer fra, om en person der kun tager det gode (fede)
Da jeg var barn skulle vi altid ryste mælken, ellers var det første man hældte ud af flasken ren fløde. 
Nogle gange var fløden så tyk at den sad som en prop i flaskehalsen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ja jeg drikker kun mælk fra tanken det noget godt tyk noget, en saftevands kande er dog god til det, da den blander det lidt når man hælder

der er en hvis tilfredstillese ved at drikke noget man har tappet af indenfor 24 timer
ja jeg drikker kun mælk fra tanken det noget godt tyk noget, en saftevands kande er dog god til det, da den blander det lidt når man hælder

der er en hvis tilfredstillese ved at drikke noget man har tappet af indenfor 24 timer
Annonce
Du kan bruge en fedtudskiller-kande. sådan en man bruger til at hælde skyen fra bradepanden. Det er en kande m en tud, der starter i bunden, sådan at fedtet bliver tilbage. Den virker så fint at du kan lave flødeskum ud af det, der bliver tilbage.
Mvh
Helle på Møn, der også kun drikker den rå vare;-)

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

helle
lader man mælken stå der indtil fedtet ligger på toppen? eller er det bare at hælde
Hvis jeg henter mælk om morgenen, så kan jeg hælde fra ved aftensmadstid, måske også før, men sådan passer det her i huset.
Det er ikke den helt store videnskab, bare prøv dig frem.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Selv om det jo ikke er så meget LDS-agtigt, så kunne man jo også bare anskaffe sig en hobby separator.
Jeg har prøvet det i folkeskolen, for maange år siden. Vi havde et glas med mælk og ligesom et stempel med huller i, til at slå på mælkens overflade med. Det har fået fløde til at stige op til overfladen ret hurtig.

Separatorer er lidt billigere på ebay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=cream+separator&_sacat=0&_odkw=milk%2C+cream+separator&_osacat=0
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis